آخرین اخبارجهانسیاست

جزئیات کودتای ۱۹۹۶ عربستان و امارات علیه قطر افشا شد

شبکه تلویزیونی الجزیره شب گذشته برای نخستین‌بار جزئیاتی را از کودتای سال ۱۹۹۶ علیه حکومت وقت قطر افشا کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، «فهد المالکی» یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های قطری که در کودتا علیه «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر سابق قطر در تاریخ ۱۴ فبروری ۱۹۹۶ دست داشت به افشای جزئیات این کودتا پرداخت.
او افشا کرد:« باند مدیریت کودتا علیه قطر تحت نظارت مستقیم شاهزاده سعودی «سلطان بن عبدالعزیز»، «محمد بن زاید» ولیعهد امارات، «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین و سرلشکر «عمر سلیمان» رییس سابق دستگاه اطلاعات مصر تشکیل شده بود.»
المالکی فاش کرد که یک دانشجوی سال سوم (دانشکده افسری) کودتا علیه قطر را ناکام گذاشت؛ زیرا او تنها کسی بود که موفق شد با اخذ مرخصی از یکی از مقامات نزدیک به خود، از قرارگاه «المزرعه» خارج شود و به دیوان پادشاهی رفته و آن‌ها را در جریان کودتا قرار دهد.
«فهد المالکی» جزئیات این کودتا را اینگونه تشریح می‌کند:«حمد بن جاسم بن حمد» فرمانده کل پولیس وقت قطر، فرمانده کودتا بود و موفق شد «جابر حمد جلاب المری» از افسران پولیس و «بخیت مرزوق العبدالله» و «خوم» را جذب نماید.
در مستند گفته شده که زمان آغاز عملیات روز ۱۶ فبروری مصادف با بیست و هفتمین شب ماه رمضان تعیین شده بود که پس از آن بنا به تصمیم مقامات امارات، این زمان دو روز به جلو افتاد و تاریخ آن به ۱۴ فبروری تغییر پیدا کرد و «به این دلیل ماه رمضان را انتخاب کردیم زیرا همزمان با آغاز آمادگی افسران برای سپری کردن تعطیلات عید بود و تنها ۲۰ درصد در قرارگاه‌های نظامی باقی می‌ماندند».
المالکی افزود که شخصاً با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، مشوق خود در اجرای کودتا تماس گرفته و او نیز آن‌ها را به اجرای کودتا تشویق کرده و گفته:«ماشاء الله.. آفرین، شما مردش هستید». همچنین بن زاید با حمد بن جاسم بن حمد فرمانده پولیس دیدار کرده و به وی گفته است «سلاح‌های منحصر به ‌فردی برایت می‌دهم ولی مقدار زیادی از آن نخواه».
به گفته وی، دستگاه اطلاعات مصر نیز متعهد شده بود حمایت تسلیحاتی کرده و نیرو اعزام کند که در سه مرحله قرار بود انجام شود و در مرحله نخست که چهار روز قبل از آغاز عملیات بود از طریق دیوان بحرینی و پل ملک فهد، این سلاح‌ها وارد شد و به دست حمد بن جاسم فرمانده کودتا رسید و این سلاح‌ها شامل کلاشنیکوف ساخت مصر، هاوان آر پی جی و ماشین‌داری بود که روی آن‌ها اسم امارات نوشته شده و از طریق بحرین وارد قطر شده بود.
تحقیقات صورت گرفته در این خصوص همچنین نشان داد که در اواخر سال ۱۹۹۵ همزمان با تسریع در روند کودتا، شیخ خلیفه (اماراتی) از روم به ابوظبی منتقل شد و شیخ زاید در استقبال از او گفته است که «خودت را وزیر دفاع بدان و هر چه می‌خواهی امر کن».
در این مستند الجزیره آمده است که تجمع برای آغاز روند کودتا در خاک قطر نزدیک منطقه «مکینس» در مسیر سلوی و در تاریخ ۱۴ فبروری آغاز شد؛ جایی که افسران جمع شدند تا در انتظار ساعت صفر، ملاقات کنند.
ساعت صفر عملیات، پنج صبح بامداد روز بیست‌ وهفتم ماه رمضان، ۱۶ فبروری سال ۱۹۹۶ بود که دو روز به جلو افتاد و ساعت سه بامداد ۱۴ فبروری تعیین شد.
«پاتریک ن. سروس» سفیر وقت امریکا در قطر (طی ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸) می‌گوید که حمد بن خلیفه آل ثانی (امیر سابق قطر) ساعت چهار بامداد با او تماس گرفت و از او خواست تا به دیوان امیری بیاید؛ جایی که جز چند نیروی پولیس کسی دیگری نبود. او با امیر دیدار کرد و امیر خبر کودتای ناکام را به او داد و از او خواست که آن را به دولت آمریکا اطلاع دهد. بعد از فاش شدن این کودتا، بلافاصله فرودگاه و مرکز مرزی ابوسمره و تاسیسات حیاتی بسته شد.
جزئیات کودتای ناکام سال ۱۹۹۶ عربستان و امارات علیه قطر در حالی فاش می‌شود که همین اکنون نیز، ریاض، قاهره، منامه و ابوظبی روابط شان را به اتهام آنچه حمایت دوحه از تروریزم خوانده شده قطع کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا