آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

شورای امنیت ملی:

کشورهای نگران حضور داعش نمایندگان شان را بفرستند/ اکنون داعش در افغانستان بی‌رهبر است

در نشست دوم پروسه کابل موضوعات امنیتی و سیاسی مختلف مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که بخشی از این گفت‌وگوها در زمان برگزاری، منتشر نشد ولی به تازه‌گی شورای امنیت ملی به نگرانی‌های شماری از کشورها در مورد گروه داعش که بخش محرمانه این پروسه بود، پاسخ داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، روسیه، ایران و پاکستان از نفوذ داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و سفیر روسیه در دومین نشست پروسه کابل تاکید کرد که داعش پس از شکست در عراق و سوریه، قصد پایگاه سازی را در افغانستان دارد.
به گفته وی، بالگردهای ناشناس امکانات نظامی این گروه را در افغانستان فراهم می‌سازد، اما امریکا که فضای افغانستان را در اختیار دارد، پاسخی در این مورد نداده است.
رسول اسلامی نماینده وزارت امور خارجه ایران نیز از نگرانی‌های روسیه حمایت کرده و خواهان وضاحت در این مورد شده است.
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در پاسخ به نگرانی‌های یاد شده، پیشنهاد کرده است تا نماینده‌گان‌شان را برای تحقیقات امنیتی و استخباراتی در این مورد به افغانستان بفرستند تا دقیقاً مشخص گردد که در چه ساحاتی این کمک‌ها به داعش انجام شده است.
اتمر افزوده که گروه داعش از سوریه و عراق نیامده، بلکه از طالبان پاکستانی و افغانستانی شکل گرفته و کمک‌هایی از سوی خلافت اسلامی داعش در عراق، به این گروه در افغانستان صورت می‌گیرد.
مشاور امنیت ملی با اشاره به اقدامات نیروهای بین‌المللی علیه داعش، گفته که سه تا چهار رهبر این گروه کشته شده و اکنون داعش در افغانستان بدون رهبر است.
به گفته اتمر، این گروه بیشتر مناطق تحت کنترول خود را در شرق کشور از دست داده و تاکنون صدها فرد مسلح این گروه کشته شده و صدها تن دیگرشان به آن سوى خط دیورند فرار کرده‌اند که تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار دارند.
مشاور امنیت ملی همچنان با اشاره به حضور داعش در شمال کشور خاطرنشان کرده که شمارى از اعضاى طالبان، اعضاى تحریک اسلامى ازبیکستان و ترکستان شرقى در این مناطق به گروه داعش پیوسته‌اند.
حنیف اتمر، در این نشست از هند به خاطر اعطای چند بالگرد که در سرکوب داعش از آن استفاده می‌شود قدردانی کرده و گفته ۸۰ عضو دستگیر شده این گروه به کشورهای متبوع شان تسلیم داده شده و ۷۰ عضو دیگر آن در زندان‌های افغانستان می‌باشند.
گفتنی است که ایران، پاکستان و روسیه بارها از افزایش داعش و پرواز بالگردهای مشکوک در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند و از دولت افغانستان و نیروهای ناتو که فضای افغانستان در دست آن‌ها است خواستار ارایه دلیل شده‌اند ولی دولت و ناتو آن را بی‌اساس خوانده و رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا