آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانزنانسیاست

سیما سمر:

توانمندی زنان، توانمندی مردان است/ امنیت زنان در روستاها تامین شود

 

سیما سمر رییس کمیسیون حقوق بشر، امروز پنج‌شنبه (۱۷ حوت) که به مناسبت گرامی‌داشت از روز زن (۸مارچ) سخنرانی می‌کرد، مصئونیت زنان را مصئونیت جامعه عنوان کرده گفت: تا زمانی‌که زنان در ادارات دولتی حضور گسترده نیابند و خشونت علیه زنان در سرتاسر افغانستان از بین نرود، تبعیض وجود خواهد داشت و کار حقوق بشر نا تکمیل خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس کمیسیون حقوق بشر با اشاره به عدم مصئونیت زنان در جامعه افزود: در جامعه افغانستان تا زمانی که زنان از امنیت و مصئونیت برخوردار نباشند، امنیت در کشور تامین نمی‌شود و عدالت نیز وجود نخواهد داشت.
وی همچنان با انتقاد از کارکردهای وزارت داخله و وزارت دفاع در عرصه زنان افزود: در وزارت داخله و دفاع متاسفانه زنان در بخش‌های مهمی همانند پلان‌گذاری امنیتی سهم ندارند و این نشان می‌دهد که وزرای امنیتی به این باورند که زنان قابلیت و توانایی مثل مردان را ندارند و این مفکوره باید از بین برود و در تمام نهادهای دولتی باید زنان نیز همانند مردان سهیم باشند تا تبعیض جنسیتی از بین برود.
سیما سمر، افزایش ناامنی‌ها را در کشور و بخصوص در دهات دلایل عمده خشونت علیه زنان عنوان کرده می‌گوید که باید امنیت زنان در دهات تامین شود و حکومت و مردان جامعه باید در تلاش توانمندی زنان باشند؛ زیرا توانمندی زنان در واقع توانمندی مردان و خانواده‌های کشور است.
گفتنی است که زنان در جامعه افغانستان با خشونت‌های زیادی از سوی مردان مواجه‌اند که این خشونت‌ها منجر به خودکشی‌های اجباری زنان و محاکمه صحرایی آنان می‌شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا