آخرین اخبارافغانستانسیاست

خلیلی: صلح ما با طالبان مطرح است نه با داعش!

از ۲۳ ومین سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری این بار با حضور محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی و رییس شورای عالی صلح کشور، مقامات بلند پایه ملکی و نظامی و سایر اقشار در مسجد جامع شهرک المهدی جبرئیل ولایت هرات تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح، ضمن عرض خوش آمدگویی مردم به مراسم، فرا رسیدن سالروز شهادت عبدالعلی مزاری و شهدای ۲۴ حوت هرات را تسلیت گفت.
او گفت: ۲۳ سال است که شهید مزاری از بین ما رفته اما خوشحالم راه او موفقانه طی و خواست‌هایش تأمین می‌شود.
به گفته وی، خیلی از رهبران را در دنیا سراغ داریم که پس از شهادتش اهدافش هم گور می‌شود.
خلیلی، خاطر نشان ساخت که تحلیل‌های آن زمان در مورد ما این گونه بود که بعد از مزاری دیگر این مردم قامت خود را راست کرده نمی‌توانند و جایگاه سیاسی خود را از دست داده‌اند.
رییس شورای عالی صلح کشور تصریح کرد که امروز کسی نمی‌تواند با چشم حقارت به سمت مردم ما ببیند و در سطح ملی و بین‌المللی مردم ما سر بلند است.
موصوف ادامه داد که ما در کنار دیگر اقوام محور و به عنوان یک محور مطرح هستیم.
آقای خلیلی، در بخشی از سخنانش بیان کرد که قبول دارم مشکلات هم وجود دارد و ما با عدالت خیلی فاصله داریم.
او، خود را آگاه درد مردم و مدرک مشکلات آنان دانسته گفت: با قبول همه نارسایی‌ها چه عمدی و غیر عمدی، در فصل جدید افغانستان ما جایگاه مهم داشتیم، رکن بودیم و هستیم.

رهبر حزب وحدت سلامی افغانستان، همچنان بر خاتمه دادن جنگ در کشور تاکید کرد و بزرگترین معضل، تداوم جنگ را دانست.
وی گفت: تداوم جنگ به هیچ‌وجه به خیر ما نیست و باید مکانیزمی را برای خاتمه بخشیدن آن پیدا کنیم.
به گفته آقای خلیلی، مخالفان مسلح دولت نیز باید قبول کنند که جنگ راه حل نیست و باید مکانیزم روشن سنجیده شود که منافع طرفین در نظر گرفته شود.
رییس شورای عالی صلح، اظهار داشت که صلح ما با طالبان مطرح است نه با داعش، داعش یک پدیده پلید است.
گفتنی است که در سال‌های گذشته، مراسم سالیاد شهادت عبدالعلی مزاری یکبار در قالب یک همایش بزرگ توسط یک ستاد مردمی در هرات برگزار می‌شد اما امسال این دومین همایش بزرگ است که توسط ستاد دومی در این ولایت رقم می‌خورد.
همایش نخست یک هفته قبل، با حضور آقای محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا