آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

محقق: آرمان شهید مزاری مشارکت عادلانه اقوام در قدرت بود

محمد محقق معاون ریاست اجرایی در بیست و سومین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری امروز (جمعه/۱۸حوت) که با حضور گسترده مردم و مقامات دولتی برگزار شد، گفت که وی به حکومت طرح جدید امنیتی هزاره‌جات را پیشنهاد کرده است که رییس جمهور باید آن‌ را در برنامه امنیتی سال آینده بگنجاند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد محقق با یادبود از خاطرات شهید عبدالعلی مزاری، آرمان‌های او را یگانه اصل تامین مشارکت سیاسی همه اقوام افغانستان در حکومت عنوان کرده، افزود:« مردم افغانستان باید هویت قومی همدیگر را که از جمله آرمان‌های شهید وحدت ملی بود بپذیرند و به اصل برابری فردی همدیگر احترام بگذارند؛ زیرا این تنها راهی است که ما را به سوی وحدت و همبستگی می‌برد و دستان مداخله‌گر خارجی را کوتاه می‌سازد.»
آقای محقق گفت: مبارزات شهید عبدالعلی مزاری برای این بود که تمام اقوام افغانستان از حقوق شهروندی یکسان برخوردار باشند و آن‌ها در تصمیم گیری‌های مهم کشور سهیم باشند و اجلاس بن آن‌ را تا حدی تحقق بخشید، ولی هنوز مشارکت ملی همه اقوام در کشور به میان نیامده است.
معاون ریاست اجرایی هچنان در مورد طرح جدید امنیتی هزاره‌جات که وی آن را به رییس جمهور ارایه کرده است سخن گفت و افزود که به دلایل نامعلوم، این طرح از سوی رییس جمهور تاکنون تایید نشده است و وی خواستار عملی شدن طرح جدید امنیتی هزاره‌جات در سال آینده خورشیدی از سوی حکومت شد.
آقای محقق گفت: حکومت وحدت ملی در عرصه زیربنا، اقتصاد و انکشاف تاحدی کارهایی را شروع کرده است ولی ما خواهان اعمار سرک شرق-غرب و شمال-جنوب هستیم که اکثر مناطق هزاره‌جات را به هم وصل می‌کند وسبب می‌شود که قوم هزاره از حصار بیرون آیند.
وی همچنان از حکومت خواستار فراهم کردن زمینه بازگشت جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری کشور شد و افزود که آقای دوستم یک فرد نیست بلکه نمایندگی از یک قوم خاص می‌کند که حکومت فعلی را به وجود آورده است و خاطر نشان کرد، خارجی‌ها نباید در امورات داخلی افغانستان مداخله کنند، زیرا افغانها خود بهتر از آن‌ها افغانستان را می‌شناسند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که در این محفل اشتراک کرده بود نیز مبارزات شهید مزاری را برای رسیدن مردم هزاره به حقوق شهروندی که دیگر اقوام از آن برخوردار بود عنوان کرده افزود که عبدالعلی مزاری مبارزه کرد تا دیگر شخصی ادعای برتری طلبی بر شخص دیگر را نداشته باشد.
وی با تشویق مردم به رفتن به پای صندوق‌های رای در انتخابات سال آینده گفت که باورمند بودن به مردم‌سالاری و رای مردم یکی از توصیه‌های شهید مزاری بود و مردم افغانستان با رفتن به پای صندوق‌های رای باید ثابت کنند که دیگر رای‌شان نادیده گرفته نمی‌شود.
جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز در پیام خود از مبارزات عبدالعلی مزاری سخن گفته و تنها هدف وی را گرفتن حق مردمش و از بین رفتن تحقیری که به بهانه قوم و مذهب می‌شدند عنوان کرده، افزود که امروز نیز حق اقوام افغانستان پامال شده است و کشور در آستانه بحران است و باید در جستجوی راه‌های غلبه برجنگ و ناامنی باشیم که برآورده شدن آرمان تمام شهدای افغانستان است.
صبغت‌الله مجددی رهبر جهادی در سخنرانی خود در این مجلس از به یاد آوردن خاطرات خود از عبدالعلی مزاری گفت: «شهید مزاری همیشه برایم افتخار می‌بخشید ومی‌گفت که شما رهبر سیاسی ما هستید ولی دشمنان افغانستان خیانت کردند و به بهانه این که با او مذاکره می‌کنند او را بد ترین شکل ممکن شهید کردند. در آن زمان شیعه و سنی، تاجیک، پشتون، هزاره، ازبک و غیره نبود بلکه همه افغان بودیم و امروز کسانی که حکومت می‌کنند باید برای خدمت به مردم افغانستان خواب را برخود حرام کنند و همه اقوام را به یک چشم و یک ملت ببینند.»
احمد ولی مسعود برادر قهرمان ملی کشور نیز در این مجلس با اشاره به مبارزات شهید مزاری، وی را الگوی عدالت‌خواهی در افغانستان خوانده گفت: حکومت در پی نفاق‌افکنی در بین اقوام افغانستان است و این نقاق آنچنان ریشه کرده است که در خانه خانه مردم افغانستان رسیده است.
گفتنی است که تجلیل از بیست وسومین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی در حالی برگزار شد که یک انتحاری در ۳۰۰ متری این مجلس خود را منفجر ساخت که در نتیجه ۷ تن کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا