آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطا محمد نور در پاسخ به ایکانومست:

غنی مشروعیت‌اش را از «توافق‌نامه» دارد نه انتخابات/ برای بدنامی من تلاش‌های هماهنگ جریان دارد


می‌خواهم به مقاله شما در مورد تلاش رییس جمهور افغانستان برای بركنارى‌ام از مقام ولايت بلخ («زوال قدرت»، ۳ مارچ) پاسخ دهم.
ريس جمهور اشرف غنی مشروعیت خود را از توافقنامه تقسيم قدرت با عبدالله عبدالله، کاندیدای حزب جمعيت اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ كه با هدف تشکیل یک دولت وحدت ملی امضاء شد، به دست می‌آورد.
طبق این توافق، رییس جمهور غنی متعهد و موظف است با شورای رهبری جمعيت اسلامی در تمامی انتصاب‌های کلیدی حکومت مشورت کند، اما او به طور یک جانبه تلاش کرد تا من را از مقام ولايت خلع کند كه این باعث شد تا رو در رویی میان جمعيت اسلامی و ریاست جمهوری ايجاد شود.
بلخ تحت رهبری من در دهه گذشته، با وجود دریافت کمک خارجی كمتر به ازاى هر فرد نسبت به بقیه کشور، تبديل به مأمن صلح، امنیت و توسعه شده است.
بلخ به عنوان یک مورد نمونه موفق در زمینه توسعه در دوران پس از طالبان، جایی که هر دالر از کمک‌هاى خارجى براى خدمات، زیرساخت‌های اساسی، حکومت‌داری خوب، حاکمیت قانون هزينه شده و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را جذب کرده است، برجسته شده است.
تلاش‌های هماهنگ برای بی‌اعتبار کردن من و میراث كارى من، همان‌طور که اتهاماتى علیه من در مقاله شما صورت گرفته است، وجود دارد. بلخ سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دالر از درآمد مالیات‌ها و گمرکات مستقل را به صندوق‌های دولتی پرداخت می‌کند.

درآمد حاصل از حیرتان؛ يعنى عبورگاه مرزی ازبیکستان، مبلغ ۸۰ میلیون دالر از كل مبلغ تولید شده بلخ در سال مالی اخیر بود.
درآمد حاصل از بندر حیرتان در سه سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است؛ زیرا تجارت با همسایگان آسیای میانه ما برای جبران کاهش واردات از پاکستان به دلیل وخامت روابط دوجانبه با اسلام‌آباد افزایش یافته است.
من می‌خواهم تکرار کنم که هر دالر پول مربوط ملت به حساب می‌آید، چون حفاظت از آن وظیفه من در پيشگاه خدا و ملت است.
عطا محمد نور والى بلخ، مزار شريف، افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا