آخرین اخباراسلایدشوایرانسیاست

تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود/ بمباران دمشق پذیرفتنی نیست

اجلاس وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. مقامات این کشورها درباره اوضاع کنونی سوریه رایزنی و یک بیانیه مشترک ۲۰ ماده‌ای صادر کردند.

به نقل از دویچه وله، نشست ایران، ترکیه و روسیه روز گذشته در باره سوریه برگزار شد. این ۳ کشور به عنوان «کشورهای ضامن کاهش تنش در مناطق توافق شده سوریه» محسوب می‌شوند. تابحال ۸ دور از مذاکرات در آستانه برگزار شده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از اتمام نشست سه‌جانبه در یک کنفرانس خبری گفت:« بیش از ۱۲ هزار نفر روز پنجشنبه (۲۴ مارچ) منطقه غوطه شرقی سوریه را ترک کردند.»
لاروف تاکید کرد که تهدید امریکا در خصوص بمباران دمشق قابل قبول نیست.
در نشست یک روزه آستانه، وزاری خارجه ایران، روسیه و ترکیه بر سر یک بیانیه مشترک ۲۰ ماده‌ای توافق کردند. آن‌ها در بیانیه خود تاکید کردند که این ۳ کشور در «بهبود وضعیت سوریه» و «برقراری صلح» در این کشور در سال گذشته کمک کرده‌اند و در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل برای حل سیاسی بحران سوریه کوشیده‌اند.
یکی از بندهای مهم این بیانیه مربوط است به «وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه».
در این باره اعلام شده است که ایجاد «مناطق عاری از تنش در سوریه» هم نباید تمامیت ارضی این کشور را به خطر بیاندازد و آن را تضیعف کند.
در بیانیه همچنین تاکید می‌شود که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد.
طرفین در بیانیه خود همچنین توافق کردند که بر سر نابودی گروه‌های داعش و «جبهه النصره» به همکاری خود ادامه خواهند داد. هر سه کشور از قطعنامۀ ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به وضعیت سخت بشردوستانه در سراسر سوریه استقبال کردند.
نشست ۳ جانبه ایران، ترکیه و روسیه از این جنبه اهمیت دارد که مهم‌ترین دیدار پیش از اجلاس سه جانبه اردوغان، پوتین و روحانی روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران در استانبول خواهد بود.
قرار است سران این کشورها سه هفته دیگر (۴ اپریل) در استانبول ترکیه دیدار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا