آخرین اخبارافغانستانایرانگزارشمنطقه

سفیر ایران: بندر چابهار، منافع کشورهای منطقه را به هم گره می‌زند

محمد رضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان می گوید که بندر چابهار هیچ تقابلی با پروژه‌های اقتصادی دیگر در منطقه ندارد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای بهرامی که در نشست رونمایی پژوهش تازه محققان افغانستان، ایران و هند در باره اهمیت بندر چابهار در کابل سخن می‌زد، با اشاره به اهمیت بندرچابهار برای کشورهای عضو این پروژه و دیگر کشورهای ذی‌نفع، افزود که پروژه‌های از این دست می‌تواند مکمل دیگر پروژه‌ها باشد نه تقابل با آنان.
سفیر ایران تاکید می‌کند که فعال شدن بندر چابهار، منافع کشورهای منطقه را به هم گره می‌زند و این می‌تواند روی امنیت در منطقه نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی می‌گوید که ایران تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران و تاجران در بندرچابهار ایجاد کرده است.
در همین حال، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز که در این نشست شرکت کرده بود، هرچند بندر چابهار را برای رشد اقتصادی افغانستان، مهم شمرد اما تاکید کرد که افغانستان نمی‌تواند تنها به این بندر متکی باشد.
وی با اشاره به مشکلات ترانزیتی افغانستان و پاکستان، گفت که باید این مشکلات از بین برده شود تا منافع دو کشور تامین شود.
آقای عبدالله می‌گوید که در نتیجه این مشکلات، بازرگانان افغانستان و پاکستان صدمه دیده‌اند و پاکستان باید با توجه به منافع مشترک دو کشور و احترام متقابل، برای رفع این مشکلات افغانستان را کمک کند.
منپریت وهرا سفیر هند در افغانستان از سخنرانان دیگر این نشست بود. او، تحقیق در باره چابهار را برای آینده سرمایه‌گذاری در این بندر، با اهمیت خواند و به کشورهای شریک در این پروژه اطمینان داد که تسهیلات را برای سرمایه گذاران در چابهار فراهم خواهد کرد.
با این همه، این اظهارات از سوی سفیر ایران در کابل در حالی مطرح می‌شود که بندر گوادر پاکستان به روی کاروان‌های بازرگانی افغانستان تاکنون بسته مانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا