آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

کمیسیون انتخابات « مستقل » نیست

موضوع انتخابات آینده، این روزها برای افکار عمومی کشور به یک نگرانی کلان تبدیل شده است.
فضل‏ الرحمن اوریا عضو شورای رهبری « توافق ملی و تغییر» می‏گوید، انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولسوالی‌ها، پارلمانی و شورای‌های ولایتی باید همزمان به گونه شفاف و عادلانه برگزار شود.
وی با انتقاد از عملکرد کمیسیون انتخابات، می‌گوید: این کمیسیون انتخابات « مستقل » نیست و حکومت تلاش دارد که تخلفات و تقلبات انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته را یک بار دیگر تکرار کند که مردم و بزرگان کشور این اجازه را نخواهند داد.
به گزارش خبرگزاری دید، این عضو شورای رهبری «توافق ملی و تغییر» بیان می‌دارد که کمیسیون انتخابات فاسد است و حکومت نالایق.
آقای اوریا که با یک رسانه خصوصی صحبت داشت، تاکید می‌کند که کمیسیون انتخابات باید اعتماد بربادرفته‌اش را نزد مردم دوباره احیا کند و ارگ در انتخابات آینده هیچ نقشی نداشته باشد.
در همین حال، او می‌گوید: بحران کنونی افغانستان تنها از راه یک انتخابات شفاف و همه قبول به یک فرصت مبدل خواهد شد و حکومت مرکزی سعی نکند که در انتخابات دخالت کند.
آقای اوریا خواهان نظارت انتخابات آِینده از سوی سازمان ملل متحد شد و افزود که جامعه جهانی نیز دوست ندارد که کمک‌هایش به یک روند دموکراتیک که پروسه انتخابات است، لطمه وارد کند.
این عضو شورای رهبری توافق ملی و تغییر، همچنان ارگ را هشدار می‌دهد و خاطر نشان می‌سازد با در نظر داشت تخطی‌های انتخابات گذشته، مردم اجازه نمی‌دهند که حکومت « نالایق» با انتخاب مردم بازی سیاسی کند.
نامبرده اضافه می‌کند که با کمیسیون و حکومت فعلی، انتخابات آینده پر از تقلب برگزار خواهد شد.
از سویی هم، آقای اوریا در بخشی از صحبت‌هایش حکومت وحدت ملی را ناکام و فاقد دستاورد عنوان می‌کند و می‌افزاید که برای عبور از وضعیت آشفته سیاسی، لازم است که طرح حکومت « توافق ملی » عملی شود.
آقای اوریا، تصریح می‌کند که حکومت توافق ملی به تمامی ارزش‌های مدنی افغانستان پای‌بند خواهد بود.
با این همه، این عضو شورای رهبری توافق ملی و تغییر، طالبان را دعوت می‌کند تا در انتخابات آینده افغانستان شرکت کنند.
قابل ذکر است که طرح « حکومت توافق ملی » اخیراً از سوی جریان سیاسی توافق ملی و تغییر مطرح شده و در عین حال مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا