آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

عطا محمد نور:

به زودی مفاد تفاهم‌نامه جمعیت با ارگ اعلام می‌شود/ اگر با حکومت توافق هم کنیم در کنار متحدان خود هستیم

عطامحمد نور والی بلخ در مراسم گرامی‌داشت نوروز و بر افراشتن «جهنده حضرت علی» در مزارشریف گفت که اکثر خواسته‌های جمعیت اسلامی از سوی ارگ پذیرفته شده و به زودی تفاهمنامه حکومت وحدت ملی و جمعیت اسلامی رسانه‌ای خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، مراسم گرامی‌داشت از جشن نوروز، امروز چهارشنبه (۱ حمل) با حضور عطا محمد نور والی بلخ، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، شماری از اعضای کابینه، نمایندگان مردم در شورای ملی، چهره‌های سیاسی و هزاران شهروند کشور در شهر مزار شریف برگزار شد.
عطامحمد نور والی بلخ که در مراسم تجلیل از نوروز سخنرانی می‌کرد، تجلیل از نوروز را نماد تمدن و اعتدال‌گرایی خواند و افزود که گرامی‌داشت از نوروز به دین و مذهب خاصی ارتباط ندارد و از ۵ هزار سال پیش تاکنون از این روز تجلیل شده است.
آقای نور گفت:« سال نو خورشیدی را برای مردم ما و همه مردم جهان سال سرشار از پیروزی‌های بیشتر و صلح بر جنگ، عدالت بر ستم ، مهر بر کین، آزادی بر اسارت، علم بر جهل، نور بر تاریکی، منطق و تمدن گرایی بر خشونت برگرداند. فراوانی نعمات، رفاه و برکت به خانه خانه هم میهنان عزیزم ارزانی فرماید.»

والی بلخ در بخشی از بیاناتش به مسایل سیاسی داخلی کشور و تنش بلخ و ارگ اشاره کرد و از حمایت گسترده و میلیونی شهروندان کشور، احزاب و جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های ملی و جهادی از موقف خودش سپاس‌گزاری کرد.
او گفت:« بدون شک این حمایت‌ها از بست ولایت بلخ نبوده؛ زیرا بست موقتی و دولتی الزاماً موقتی است و مطلق به یک شخص باقی نمی‌ماند باور ما این است که حمایت مردم سربلند از یک روند عدالت‌خواهی و داعیه حق‌طلبی بود که در تاریخ افغانستان کم پیشینه خوانده می‌شود این موج حمایت ثابت کرد که مردم افغانستان دنبال عدالت و تحقق خواسته‌های بر حق خویش‌اند و صدای شان را هیچ کس خفه کرده نمی‌تواند.»
والی بلخ به انتخابات آینده نیز اشاره کرده و خطاب به حامیانش گفت که وقتی شما نورتان را تنها نگذاشتید ما هم در کنار شما هستیم و در انتخابات آینده حماسه دیگری را رقم خواهیم زد.
والی بلخ گفت:« با توجه به این که دیدگاه جمعیت اسلامی و متحدین آن، حل مشکل از طریق مذاکره و گفت‌وگو بود، چندین دور مذاکرات نفس‌گیر میان هر دو طرف سپری و روی خواسته‌های جمعیت اسلامی و متحدین آن بحث صورت گرفت و در اکثر موارد آن توافق شده است.»
وی افزود:« در پی تلاش و زحمات فروان صلاح‌الدین ربانی با توجه به مسایل کلان کشور تقویت نظامی که حاصل و دستاورد مردم ماست و تقاضای مکرر بزرگان جهادی و سیاسی و میانجی‌گری دوستان بین‌المللی، من از توافق صورت گرفته که در آن خواسته‌های جمعیت اسلامی و متحدین آن محقق می‌شود استقبال و در حالی که طبق تعهد قبلی‌ام به فیصله جمعیت اسلامی و متحدین آن لبیک گفته از رهبر گرانقدر حزب جمعیت، معاونین گرانقدر آقای احمدضیا و آقای نقیبی و شورای رهبری جمعیت اسلامی که به من صلاحیت امضای توافقنامه را تفویض کردند سپاسگزاری می‌نمایم.»

والی بلخ بیان داشت:« قرار است که در عنقریب تفاهم‌نامه حکومت وحدت ملی و حزب جمعیت اسلامی اعلام و مطابق به جدول زمان بندی شده به پیش برویم و امیدواریم با این رویکرد تازه آرامش بیشتر نصیب مردم ما گردد تا بتوانیم بیشتر از گذشته با سر و سامان دادن امور سیاسی برای انتخابات پیش رو کار و تلاش کنیم.»
جنرال دوستم، جنرال رازق و محمد محقق
عطا محمد نور همچنان در بخشی از سخنرانی‌اش به مشکلات موجود میان معاون اول ریاست جمهوری جنرال دوستم، جنرال رازق فرمانده پولیس قندهار و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی با ارگ اشاره کرده و از ریاست جمهوری خواست که مشکلات این چهره‌ها را نیز حل کند.
والی بلخ در اخیر تاکید کرد که سه نفری را که به عنوان والی بعدی ولایت بلخ به ریاست جمهوری پیشنهاد کرده، یکی از آنان انتخاب خواهد شد و همه آنان افراد شایسته و خدمت گزاری‌اند.
در همين حال سرور دانش معاون دوم رييس جمهور با تاكيد بر اهميت همگرايى و اتحاد گفت: آقاى نور الگوى حكومت‌دارى خوب و تامين امنيت است.
آقای دانش همچنان افزود که مشکلات سیاسی باید از راه سیاسی و گفت‌وگو حل شود و دولت‌مردان و چهره‌های سیاسی مطرح کشور در این مورد کاملاً عقلانی عمل کردند.
مراسم رسمی گرامی داشت از نوروز و آغاز سال نو خورشیدی با برافراشتن « جهنده حضرت على » پايان يافت.
جشن نوروز همه ساله با شكوه و عظمت خاصى در ولايت بلخ برگزار مى شود. بلخ همه ساله در نوروز میزبان شهروندان ديگر ولايت‌هاى افغانستان است كه در اين جشن هزارها شهروند از سراسر افغانستان به ديدار مراسم جهنده بالا و ميله گل سرخ به مزارشریف مى‌آيند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا