آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انسجام دوباره جمعیت؛ مسئولیت جدید آقای نور

دیگر عطا محمد نور مدیریت هیچ ولایتی را رسماً به دوش ندارد و با این وصف ایجاب می‌کند که ایشان به آینده سیاسی خودش و حزب جمعیت که از احزاب پر قدرت افغانستان به شمار می‌رود فکر کند و گام بردارد.


قریب به سه ماه پیش از فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات و از عضای حزب جمعیت اسلامی در خصوص نامزدی عطا محمد نور در انتخابات ریاست جمهوری پرسیدم. او گفت:« پیشنهاد من برای آقای نور این است که اول به فکر منسجم کردن جمعیت اسلامی باشد و دوم این‌که خیلی‌ها از اعضای این حزب واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند که ما هم شایسته‏گی نامزد شدن را داریم.»
اکنون گمان می‌کنم که حرف‌های آقای فضل احمد معنوی، واقعاً قابل دفاع است و لازم است که جدی پنداشته شود.
روز پنج‌شنبه دو حمل، پس از سه ماه مذاکره میان ارگ و بلخ، عطا محمد نور، بعد از پانزده سال از کرسی ولایت بلخ کنار رفت و اسحاق رهگذر را که از نزدیکانش است، به عنوان والی جدید بلخ معرفی کرد و در نهایت با مردم بلخ وداع گفت.
آقای نور در این سه ماه به روایت خودش، هم مذاکرات نفس‌گیری داشته است تا خواست‌های جمعیت اسلامی و دیگر متحدان این حزب تحقق پیدا کند.
دیگر عطا محمد نور مدیریت هیچ ولایتی را رسماً به دوش ندارد و با این وصف ایجاب می‌کند که ایشان به آینده سیاسی خودش و حزب جمعیت که از احزاب پر قدرت افغانستان به شمار می‌رود فکر کند و گام بردارد.
حزب جمعیت اسلامی در تاریخ سیاسی کشورمان همواره به عنوان یک رقیب جدی سیاسی در برابر دیگر جریان‌ها و گروه‌ها بوده و ایستاده است. بیشتر قربانی را در حکومت کرزی و اشرف غنی، حزب جمعیت اسلامی داد. شمار زیادی از کلیدی‌ترین چهره‌های این جریان سیاسی به شمول استاد برهان‌الدین ربانی ترور شد.
در حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و داکتر عبدالله، بازی در برابر این حزب از سوی ارگ ریاست جمهموری اندکی تغییر کرد. در سه سال عمر حکومت کنونی، داکتر عبدالله یک باردیگر نماینده جمعیت اسلامی در حکومت بود، اما عبدالله بد بازی کرد و سرانجام جمعیت بیشتر از هر زمانی دیگر دچار کشمکش داخلی شد.
اشرف غنی، شماری از اعضای جمعیت را در ایام شکل‌گیری تیم تحول و تداوم و مبارزات انتخاباتی به طرف خود کشانده بود؛ از جمله آقای احمد ضیا مسعود را که دست کم یک سال پیش از سمت نماینده ویژه در امور حکومتداری خوب برکنارشد.
اکنون ارگ می کوشد تا با استفاده از مهره‌های خودی، جمعیت را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده بیشتر از این آشفته بسازد.
انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نماینده‏گان و شوراهای ولسوالی‌ها قرار است در آِینده برگزار شود و روشن است که تمامی احزاب سعی می‌کنند تا در این پروسه رقابتی سهم بیشتری داشته باشند.
به باور نویسنده، منسجم ساختن جمعیت اسلامی نیاز به تلاش و توانایی دارد و این ماموریت را آقای نور، به خوبی می‌تواند انجام دهد.
بدون شک، جمعیت اسلامی چندین انتخابات سرنوشت ساز را در پیش روی خود دارد. در انتخابات ریاست جمهوری حتی اگر باز هم عبدالله، نماینده این آدرس باشد یا کس دیگر، باید در این خصوص فکر کنند و به همگان به یک نتیجه واحد دست پیدا کنند و برای بهتر ظاهر شدن در انتخابات مجلس نماینده‏گان می‌بایست تلاش کنند. چون گلبدین حکمتیار، رقیب دیرینه آن‌ها در خصوص انتخابات پارلمانی فکرهایی در سر دارد و از سویی هم، از گفته‌های رهبر حزب اسلامی این طور معلوم می‌شود که هنوز حساب و کتاب میان جمعیت و گلبدین به پایان نرسیده است. از جانب دیگر جمعیت اسلامی تا زمان باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری به دنبال حفظ متحدان سیاسی خود نیز باشد. زیرا به علت کوتاهی سیاسی عبدالله، متحدان جمعیت اسلامی دلخور شده‌اند.
آینده مطلوب حزب جمعیت اسلامی روی وحدت و نزدیکی آن‌هاست. اختلاف نظر میان اعضای رهبری جمعیت اسلامی که منجر به جدایی آن‌ها نیز شده است در حکومت وحدت ملی به خوبی دیده شده است. در بسیاری از مسایل سیاسی کشور اعضای این حزب اختلاف دیدگاه دارند. روی هم‌رفته، شخص عطا محمد نور و جمعیت اسلامی مسئولیت‌های کلانی در پیش دارد و برای حضور پررنگ در سیاست افغانستان لازم است عرق بریزند.
این احتمال هم وجود دارد که ریاست جمهوری از این‌که در مذاکراتش با آقای نور به توافق رسیده است، جمعیت را ضربه بزند. این تفاق در گذشته واقع شده بود؛ وقتی استاد عطا و اشرف غنی، وارد مذاکره شده بودند و بسیاری از اعضای جمعیت اسلامی در آن زمان شاکی بودند و گفته بودند که آقای عبدالله، نماینده جمعیت در حکومت است و نیاز نبود که شخص آقای نور، در موجودیت عبدالله، با ارگ از آدرس جمعیت اسلامی مذاکره کند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا