آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

۵۷ روز تا پایان؛ ایجاد حکومت توافق ملی نیاز است

در سال گذشته بسیاری از جریان‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت موقت ایجاد شود و می‌توان گفت که در سیاست افغانستان در ارتباط به حکومت توافق ملی یا حکومت موقت، اجماعی در حال شکل‌گیری است.


بربنیاد قانون اساسی افغانستان به پایان قانونی و حقوقی عمر حکومت وحدت ملی ۵۷ روز دیگر باقی مانده است. حکومت تاکید دارد که انتخابات ریاست جمهوری را سال ۱۳۹۸ برگزار می‌کند و منتقدان حکومت و جریان‌های سیاسی پافشاری دارند که ارگ هیچ‌گونه آماده‏گی برای اجرا شدن انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
برخی از حلقات سیاسی، حکومت وحدت ملی را متهم می‏کنند که برای برگزار نشدن انتخابات بهانه تراشی دارد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، وقتی انتقادها از عملکرد او در ارگ بلند می‌شود می‌گوید، ما در ریاست جمهوری مهمان هستیم.
فراموش نکینم که حتی اگر رهبری حکومت کنونی بخواهد که در سال جاری در کنار انتخابات مجلس نماینده‏گان و شورا‏های ولسوالی‌ها انتخابات ریاست جمهوری را نیز برگزار کند، دور از امکان خواهد بود.
نبود امنیت بزرگترین مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پنداشته می‌شود. همین اکنون مخالفان مسلح دولت و شبکه‌های تروریستی که هر روز دست به حملات انتحاری و انفجاری می‌زنند، خطر بزرگ برای برگزاری انتخابات است. در این میان تنها گزینه شکل‌گیری حکومت موقت است. هر چند ایجاد حکومت موقت از روی یک ناگزیری است اما بدیلی جز این نیست.
چندی است از بخش‌های مختلف کشور رهبران و حلقات سیاسی کشور صدا بلند می‌کنند که باید حکومت موقت شکل بگیرد و حکومت کنونی را متهم می‌کنند که در برابر برگزاری انتخابات سنگ‌اندازی می‌کند.
جریان سیاسی« توافق ملی و تغییر» که اواخر سال گذشته روی کار آمده است، طرح ایجاد « حکومت توافق ملی » را مطرح کرده و از بزرگان سیاسی و متحدان حکومت کابل خواسته است در خصوص این طرح دیدگاه‌های شان را شریک کنند.
از جانب دیگر نبود بودجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده، کار را دشوارتر کرده و حکومت وحدت ملی که می‌کوشد در باره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمتر حرف بزند، برای فراهم کردن مسئله مالی انتخابات ریاست جمهوری هیچ‌لابی نمی‌کند.
همین اکنون اعضای ارشد کمیسیون انتخابات نگرانند که بودجه لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها که در سال جاری وعده عملی شدن آن را داده است، حاصل نشود.
امیر اسماعیل خان از فرماندهان جهادی کشور، هفته گذشته در سخنرانی‏اش در شهر هرات گفت که غنی و عبدالله دیگر در انتخابات نامزد نکنند و «ما روی طرح ایجاد حکومت موقت کار می کنیم». در سال گذشته بسیاری از جریان‌های سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که حکومت موقت ایجاد شود و می‌توان گفت که در سیاست افغانستان در ارتباط به حکومت توافق ملی یا حکومت موقت، اجماعی در حال شکل‌گیری است.
سید علی‌رضا محمودی رییس «توافق ملی و تغییر» به تازه‏گی در صحبت با یکی از رسانه‌های خصوصی گفته که راهکار موثر برای برون‌رفت از بحران کنونی «حکومت توافق ملی » است و اگر حکومت سعی کند که مانع برگزاری این طرح شود، افغانستان یکبار دیگر پرواز رو به پایین خواهد داشت.
روز گذشته، شماری از اعضای مجلس نماینده‏گان هم حکومت را متهم کردند که تلاش دارد انتخابات آینده را مهندسی کند و خواهان ایجاد حکومت موقت شدند.
به باور این شمار از اعضای مجلس نماینده‏گان، برای این‌که انتخابات به گونه شفاف و همه قبول برگزار شود حکومت موقت نیازمبرم است. مولوی شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در مجلس گفت: برای جلوگیری از یک فاجعه که در شرف وقوع است، باید حکومت موقت ایجاد شود.
این صداها نشان می‌دهد که ادامه کار حکومت وحدت ملی غیر قابل تحمل است و حکومت با ایجاد حکومت موقت نبایست ساز مخالفت سر دهد.
اخیراً حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور نیز نظرش تغییر کرده است و به برخی از منابع گفته که حکومت موقت می‌تواند جایگزین حکومت کنونی باشد. کرزی، پیش از این بارها خواستار برگزاری «لویه جرگه» شده بود.
در عین حال، امریکا و دیکر متحدان کابل که از دادن کمک‌های مالی هنگفت به تنگ آمده‌اند و به ادامه کار حکومت کنونی زیاد خوش‏بین نیستند.
انحصارگرایی قدرت و امتیازات سیاسی از جانب ارگ، جامعه جهانی را نسبت به آینده سیاسی افغانستان بی‌علاقه کرده است.
با این همه، ارگ و حلقات سیاسی باید گرد هم جمع شوند و روی شکل‌گیری حکومت موقت توافق نظر پیدا کنند.
ولی دیده می‌شود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر، در آجندای سیاسی ارگ اولویت بندی نشده است.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا