آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارشمنطقه

اعلامیه کنفرانس تاشکند؛ تاکید برصلح و ابهام در برابر داعش

توافق سیاسی همه جانبه برای تمام طرف‌ها پیروزی بوده و به ضرر هیچ‌کس نمی‌باشد. این توافق می‌تواند شمولیت طالبان را در روند سیاسی به عنوان یک طرف سیاسی مشروع، دست برداشتن طالبان از خشونت و قطع روابط شان با تروریزم بین‌المللی به شمول القاعده، داعش، و شبکه‌های دیگر تروریستی فرامرزی و همچنان احترام به قانون اساسی افغانستان بشمول حقوق مساویانۀ تمام افغان‌ها را تضمین کند.


کشورهای اشتراک کننده در «کنفرانس تاشکند» با صدور اعلامیه‌ای طولانی از تلاش‌های صلح با طالبان حمایت کرده و بر اتصال منطقه‌ای، تجارت بین‌المللی و مبارزه مشترک با تروریزم و مواد مخدر تاکید کرده‌اند.
آنچه اما در این اعلامیه نقطه کور شمرده می‌شود، موضع نامشخص و مبهم کشورهای اشتراک کننده در این کنفرانس در برابر مسئله داعش و خطر روز افزون این شبکه تروریستی است.
در این اعلامیه آمده است: تصدیق می‌داریم که صلح و امنیت در افغانستان برای تأمین ثبات و رفاه در منطقه و ختم سال‌های درد و رنج مردم افغانستان ضروری می‌باشد. ازاین‌رو، ما بدین باور هستیم که یک راه حل سیاسی به رهبری و مالکیت افغان‌ها با حمایت و همکاری نزدیک منطقوی در عرصۀ مبارزه با دهشت‌افگنی و مواد مخدر که توأم باشد با همکاری اقتصادی و اتصال منطقوی می‌تواند کلید صلح و رفاه افغانستان و تمام منطقه باشد.
در اعلامیه حمایت کشورهای اشتراک کننده از قطع‌نامه‌های سازمان ملل در مورد افغانستان و آسیای میانه آمده است: حمایت خویش را از قطعنامه‌ها و تصامیم مجمع عمومی ملل متحد و شورای امنیت روی مشارکت جدیدی که میان افغانستان و آسیای میانه بعد از جلسۀ شورای امنیت ملل متحد روی آسیای میانه و افغانستان به تاریخ ۱۹ جنوری ۲۰۱۸ در نیویارک برگزار گردید، تصریح می‌داریم.
به اقتدار، استقلال، تمامیت ارضی، و وحدت ملی افغانستان و تلاش‌های مردم و حکومت این کشور برای آوردن صلح، ثبات، و انکشاف احترام می‌گذاریم.
صلح و آشتی
در کنفرانس تاشکند از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت شده است: از حکومت وحدت ملی در قسمت پیشنهادش برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان بدون کدام پیش شرط به هدف رسیدن به صلح حمایت می‌کنیم و از طالبان می‌خواهیم تا این پیشنهاد صلح را که به رهبری و ماکلیت افغان‌ها می‌باشد در مطابقت با قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد بپذیرند.
در اعلامیه از طالبان خواسته شده: از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهیم تا به یک راه حل سیاسی برسند. توافق سیاسی همه جانبه برای تمام طرف‌ها پیروزی بوده و به ضرر هیچ‌کس نمی‌باشد. این توافق می‌تواند شمولیت طالبان را در روند سیاسی به عنوان یک طرف سیاسی مشروع، دست برداشتن طالبان از خشونت و قطع روابط شان با تروریزم بین‌المللی به شمول القاعده، داعش، و شبکه‌های دیگر تروریستی فرامرزی و همچنان احترام به قانون اساسی افغانستان بشمول حقوق مساویانۀ تمام افغان‌ها را تضمین کند.
زنان و عرصه‌های اجتماعی
در اعلامیه روی اشتراک و حضور زنان در پروسه صلح نیز تاکید شده است: روی اهمیت اشتراک کامل و مؤثر زنان در روند آشتی، امنیت و اقتصاد افغانستان تأکید می‌ورزیم و حمایت دوامدار خود را از تلاش‌های بین‌المللی به هدف تقویت زنان افغان اعلام می‌داریم و در قبال حمایت از تطبیق پلان عمل ملی برای خانم‌ها، صلح و امنیت کاملاً متعهد هستیم.
مبارزه با دهشت‌افگنی و مواد مخدر
در این اعلامیه مواد مخدر و هراس‌افکنی با هم مرتبط دانسته شده و تاکید شده: حملات فجیع اخیر را علیه مردم افغانستان محکوم می‌کنیم و همبستگی قوی خود را اعلام نموده، دهشت‌افگنی را با تمام اشکال وظواهر آن بدون هیچ نوع تفکیک تقبیح می‌کنیم و تهدیدات جدی و مشترک را در برابر امنیت و ثبات افغانستان و منطقه و جامعۀ جهانی که از تروریزم فرامرزی، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته سرچشمه می‌گیرد تصدیق می‌داریم؛ روی اهمیت همکاری‌های عملی منطقوی و بین‌المللی برای حذف دهشت‌افگنی با تمام اشکال و مظاهر آن در مطابقت با راهبرد جهانی ضد دهشت‌افگنی ملل متحد و قطعه نامه‌های مرتبط UNSC تأکید می‌ورزیم.
همکاری‌های اقتصادی منطقوی
آنچه اما در این اعلامیه مهم است تاکید بر همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است و در این بخش تاکید شده است: از پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های اقتصادی منطقوی و پروژه‌های اتصال که افغانستان را به یک پل خشکه میان آسیای میانه و آسیای جنوبی و مناطق دیگر مبدل می‌سازد حمایت می‌کنیم. یکپارچگی اقتصادی افغانستان با منطقه باعث میشود تا صلح و ثبات دوامدار در افغانستان و منطقه تضمین گردد.
گفتنی است که در این اعلامیه هرچند کشورهای نگران حضور و فعالیت داعش نیز اشتراک دارند، ولی همچنان موضع جدی در امر مبارزه با این شبکه تروریستی غایب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا