آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

دریا سفیر حسن نیت آگاهی‌دهی از ایدز شد

داکتر فیروزالدین فیروز وزیرصحت عامه‌ کشور امروز، فرهاد دریا هنرمند معروف کشور را به عنوان سفیر حسن نیت به منظور بلند بردن آگاهی عامه در جهت مبارزه علیه ویروس اچ آی وی/ایدز معرفی کرد. به همین منظور، آقای فیروز تفاهم‌نامه‌ای را نیز با فرهاد دریا امضا کرد.



به گزاری خبرگزاری دید، آقای دریا از سوی اتحادیه‌ همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) به این سمت برگزیده شده است.
یکی از برنامه‌های سازمان سارک تهیه‌ استراتژی پنج ساله برای کشورهای منطقه در جهت مبارزه علیه اچ آی وی/ایدز می‌باشد.
سازمان سارک برای تقویه‌ فعالیت‌های مبارزه علیه اچ آی وی/ایدز، شخصیت‌های شناخته شده‌ هر کشور را به عنوان سفیر حسن نیت انتخاب می‌کند تا از طریق آن‌ها پیام‌های وقایوی اچ آی وی/ ایدز و هیپاتیت را برای مردم رسانیده، در کاهش تبعیض و بدبینی علیه افراد متأثر شده همکاری آن‌ها را داشته باشد.
داکتر فیروزالدین فیروز از سازمان سارک و فرهاد دریا که مسئولیت سفیر حسن نیت بودن این سازمان را در کشور قبول کرده است، اظهار سپاس و قدردانی کرد.
او گفت:« از اولویت‌های پروگرام ملی کنترول ایدز وزارت صحت عامه، آگاهی‌دهی در پیوند به خطرات اچ آی وی، ترویج آزمایش اچ آی وی، کاهش تبعیض در برابر اشخاص مصاب به اچ آی وی و جمعیت کلیدی متأثرشده و انکشاف محیط اجتماعی حمایوی برای افرادی که با اچ آی وی زنده‌گی می‌کنند، می‌باشد.»
از سوی دیگر، فرهاد دریا بیماری ایدز را یک معضل جدی اجتماعی خوانده، گفت:« کلید اساسی مبارزه علیه بیماری ایدز، اطلاع‌رسانی در مورد چگونه‌گی سرایت ویروس اچ آی وی از شخصی به شخص دیگر و بلند بردن فرهنگ برخورد مردم علیه افراد متأثر شده از این ویروس است. در این راستا رسانه‌ها و ارگان‌های ذیربط نقش ارزنده دارد.»
بر اساس آمار UNAIDS و سازمان صحی جهانی، تعداد افرادی که در افغانستان با اچ آی وی زنده‌گی می‌کنند تا اخیر سال ۱۳۹۶ در حدود ۷۵۰۰ تن تخمین شده است.
طبق گزارشات رسیده به پروگرام ملی کنترول ایدز، از سال ۱۳۶۸ تا اخیر سال ۱۳۹۶ در افغانستان ۲۵۴۹ واقعه‌ مثبت اچ آی وی گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا