آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

‌برگشت جنرال دوستم بخشی از تفاهم ارگ و بلخ بود

هرچند ریاست جمهوری در باره وضعیت جنرال عبدالرشید دوستم چیزی نمی‎گوید، اما نزدیکان معاون نخست ریاست جمهوری از نزدیک شدن تفاهم میان ارگ و جنرال دوستم گزارش می‎دهند و از برگشت زود هنگام آقای دوستم به کابل.


منابع نزدیک به عطا محمد نور والی پیشین بلخ می‏گویند، برگشت جنرال دوستم به کشور بخشی از تفاهم‌نامه بلخ و ارگ بود.
به گزارش خبرگزاری دید، این منبع اضافه می‏کند که در جریان مذاکرات میان عطا محمد نور و ریاست‏ جمهوری برگشت دوباره جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به کشور از سوی آقای نور مطرح شده بود و ریاست جمهوری نیز پذیرفته است که زمینه برگشت آقای دوستم را فراهم می‏کند.
در عین حال، نزدیکان جنرال دوستم برگشت جنرال دوستم در آینده نزدیک خبر می‏دهند و می‏گویند، این روز‏ها گفت‏وگو میان معاون جنرال دوستم و ریاست جمهوری، مبنی بر برگشت ایشان جریان دارد.
محمد عظیم قویاش از نزدیکان آقای دوستم می‎گوید، معاون نخست ریاست جمهوری خواهان تفویض تمامی صلاحیت‌هایش و نیز بسته شدن پرونده اتهام اذیت و آزارجنسی بالای «احمد ایشچی» شده است.
او بیان می‏دارد: خواست‎هایی‎که جنرال دارد این است که اتهام‎هایی‎که بالای او صورت گرفته و اتهام احمد ایشچی است دوسیه این بسته شود و صلاحیت‎هایی که معاون صاحب اول دارد، باید توسط رییس جمهور تفویض شود.
آقای نور در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود:« تا کی سیاست‌های ماکیاولی که روزی که نیاز بود از مکر روباه و فریب روباهانه کار بگیریم و روزی که دست ما باز بود از روش‌های شیردرنده این سیاست در افغانستان کارا نیست و موثریت نمی‎داشته باشد! جنرال دوستم حق دارد که بیاید به افغانستان و حق دارد که بیاید به وظیفه‌اش.»
در همین حال، شماری از اعضای شورای ملی می‎گویند که غیابت طولانی جنرال دوستم در کرسی معاونیت ریاست جمهوری یک خلا قانونی را در ساختار حکومت ایجاد کرده است.
خداداد عرفانی عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت:‌« از نگاه قانونی اقتضای این را می‎کردند که این‎ها بجای خود برگردند حال که دور استند از نگاه قانونی یک سلسله مشکلات را دربر دارد.»
هرچند ریاست جمهوری در باره وضعیت جنرال عبدالرشید دوستم چیزی نمی‎گوید، اما نزدیکان معاون نخست ریاست جمهوری از نزدیک شدن تفاهم میان ارگ و جنرال دوستم گزارش می‎دهند و از برگشت زود هنگام آقای دوستم به کابل.
با این همه، نزدیک به یک سال است که معاون اول ریاست‏جمهوری در بیرون از کشور به سر می‏‏برد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا