آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

کودکان کار در کشور آزار جنسی می‌بینند

۳۳ درصد آنان در جریان کار مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، ۳۹ درصد تحقیر و توهین می‌شوند و بیشتر از ۲۸ درصد نیز مجبور به کارهایی می‌شوند که بالاتر از توان آنان است.


کمیسیون مستقل حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود درباره وضعیت کودکان کار در این کشور نوشته که نزدیک به ۱۶ درصد این کودکان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. بیشتر از ۴۰ درصد این آزارها از نوع تماس بدنی گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، سیما سمر رییس این کمیسیون در یک نشست خبری در کابل گفت که یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که ۴۰ درصد کودکان کار با فشار و تهدید رو به رو هستند.
به گفته او، ۳۳ درصد آنان در جریان کار مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، ۳۹ درصد تحقیر و توهین می‌شوند و بیشتر از ۲۸ درصد نیز مجبور به کارهایی می‌شوند که بالاتر از توان آنان است.
در این تحقیق، همچنین آمده که بیش از ۹۰ درصد این کودکان بیشتر از ۳۵ ساعت در هفته کار می‌کنند، در حالی که قانون کار افغانستان ساعت کار برای کودکان بین سنین ۱۵ الی ۱۸ سال را ۳۵ ساعت اعلام کرده ‌است.
در همین حال، عبدالفتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی به بی‌بی‌سی گفت که بنابر آمارهای رسمی ۱.۲ میلیون کودک کارگر در افغانستان وجود دارد و بیش از سه میلیون کودک هم در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند.
کمیسیون حقوق بشر اما، افزوده که بیشتر از ۶۰ درصد این کودکان بیش از ۷ ساعت در روز کار می‌کنند و بیشتر از ۱۰درصد آنان در برخی از ساعات شب نیز مشغول کار هستند.
در این تحقیق آمده که ۵۶ درصد از کودکان از کارشان راضی بوده و ۴۳ درصد ناراض. دلیل اینکه کودکان از کارشان راضی بوده‌اند، ۴۲ درصد آنان گفته که به دلیل آموزش یک حرفه و ۴۹ درصد به دلیل درآمد کار برایش با ارزش بوده است.
یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که ۸۴ درصد کودکان از کارش صاحب درآمد هستند که ۸۱ درصد آنان این درآمد را به خانواده‌های‌شان می‌دهند، حدود ۸درصد برای خرید غذا، ۶درصد برای کرایه/اجاره و ۴ درصد نیز درآمد خود را پس انداز می‌کنند.
در این تحقیق آمده که کودکان کار افغانستان بین ۷ تا ۱۸ سال سن دارند و بیش از ۸۰ درصد آنان نیز بالاتر از ۱۲ سال هستند.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزوده که بیشتر از ۹۲ درصد کودکان کار افغانستان پسر هستند که از این میان ۸ درصد آنان متاهل و ۹۲ درصد مجرد هستند.
بر اساس این یافته‌ها، مخارج ۶۸ درصد خانواده‌های این کودکان توسط والدین آنان و مخارج ۲۱ درصد خانواده‌ها توسط این کودکان تامین می‌شود.
در این تحقیق آمده که ۵۰ درصد این کودکان به مشاغلی همانند مغازه داری، ترمیم‌ موتر/خودرو، خدمه هوتل و نانوایی، کفاشی، آهنگری و… مشغولند. بقیه نیز به کارهایی همانند دستفروشی، زباله‌گردی، اسپندی و دیگر کارهای آزاد مصروفند و بیشتر از ۱۰ درصد به کار باربری با غلتک(کراچی) مشغولند.
در این گزارش، آمار دقیق کودکان کار ذکر نشده ولی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی به بی‌بی‌سی گفت که بنابر آمارهای رسمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک کارگر در سراسر افغانستان وجود دارد و بیش از سه میلیون کودک هم در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بر اساس اعلام مرکز آمار افغانستان، از ۲۹ میلیون جمعیت این کشور حدود ۱۲ میلیون نفر در سنین بین ۵ الی ۱۹ سال قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا