آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

واکنش‏‌ها پس از حمله موشکی امریکا و متحدانش بر سوریه

سرانجام پس از یک بگو‏مگوهای هشدارآمیز میان واشنگتن و مسکو، روز گذشته امریکا، فرانسه و بریتانیا حملات موشکی شان را بر خاک سوریه انجام دادند.
حمله امریکا و متحدان آن بالای سوریه، با واکنش‌‏های تند و نگران کننده مواجه شد.



واکنش مسکو و تهران
ایران و روسیه که رقیب جدی ایالات متحده امریکا‏ در سوریه‌اند در واکنش به حمله امریکا و متحدانش بر سوریه، این حمله را محکوم کرده و اعلام کردند که این حمله درست در زمانی انجام شده است که سوریه فرصتی برای آینده صلح‏آمیز به دست‏آورده بود.
تهران و مسکو با محکوم کردن این حمله افزوده‏اند: امریکا، بریتانیا و فرانسه در شرایطی دمشق را هدف حمله قرار دادند که سوریه در حال بازگشت به زندگی صلح‌آمیز بوده است.
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای: آمریکا در منطقه چیزی گیرش نمی‌آید
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز با محکوم کردن حملات امریکا، بریتانیا و فرانسه به اهدافی در سوریه، گفته است که این حملات برای آن‌ها سودی ندارد و امریکا در این منطقه هیچ‌چیز گیرش نخواهد آمد.
حسن روحانی رییس‏ جمهور ایران نیز در این جلسه، امریکا و متحدانش را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و گفت: «آنها از این‌که تروریست‌های مورد حمایتشان در غوطه شرقی شکست خورده‌اند، عصبانی هستند، بنابراین به انواع تجاوزها دست می‌زنند.
حسن روحانی در تماس تیلفونی با اسد گفته که مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر به سوریه، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است و ایران در کنار دولت و مردم سوریه خواهد ماند.
دبیرکل سازمان ملل: جنگ سرد بازگشته است
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی هشدارآمیز نسبت به افزایش تنش‌های جهانی بر سر بحران سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته است که جنگ سرد با قدرت بازگشته است.
همزمان، گزارش‌ها حاکی از تلاش‌های تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا یک تحقیقات مستقل درباره ادعاها درخصوص استفاده سوریه از سلاح شیمایی مورد بررسی قرار بگیرد.
امریکا، بریتانیا و فرانسه که روز گذشته به اهدافی در سوریه حمله کردند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را دراین‌باره در شورای امنیت منتشر کردند. روسیه تاکنون تحقیقات مستقل در این زمینه را وتو کرده است.
این پیش‌نویس همچنین خواستار گزارشی از سوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (او پی سی دبلیو) ظرف مدت سی روز شده است.
این سازمان یک هفته پیش گروهی را برای تحقیق درباره حمله شیمایی در دوما به این منطقه اعزام کرده است.
آن تحولات کمی پس از آن صورت گرفته است که آمریکا به همراه بریتانیا و فرانسه «قلب برنامه تسلیحات شیمیایی» حکومت سوریه را هدف قرار داده و می‌گویند آن را «فلج» کرده‌اند.
این در حالیست که وزارت دفاع روسیه می‌گوید پدافند هوایی سوریه از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده، ۷۱ موشک را رهگیری و نابود کرده است. روسیه می گوید که عملیات امریکا و بریتانیا را زیر نظر داشته اما عملیات فرانسه را دنبال نکرده است. مقامات روس می‌گویند بنا بر گزارش‌های مقدماتی، پایگاه نظامی یا اشخاص غیرنظامی کشته یا زخمی نشده اند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، اقدام امریکا و متحدانش را محکوم کرده است. روسیه پیشتر هشدارداده بود که اگر پایگاه نظامی این کشور آسیب ببینند، دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.
فقط چین و بولیوی و روسیه به پیش نویس رای مثبت دادند
روز شنبه روسیه تلاش کرد که با تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام امریکا و متحدانش را محکوم کند اما پیش‌نویس قطعنامه در برابر هشت رای منفی و چهار رای ممتنع به جایی نرسید؛ چین، بولیویا و روسیه به پیش نویس رای مثبت دادند.
جلسه شورای امنیت همچنان شاهد جدال لفظی مجدد نمایندگان امریکا و روسیه بود. واسیلی نبنزیا نماینده روسیه گفت وقت آن رسیده است که امریکا بفهمد استفاده از زور در عرصه بین‌المللی باید مطابق منشور ملل متحد باشد. او سیاست امریکا را «استعمار نو» خواند.
نیکی هیلی نماینده امریکا در واکنش، روسیه را به انتشار اطلاعات غلط و تقلا برای حمایت از بشار اسد متهم کرد و گفت حملات نه برای تلافی یا نمایش قدرت، بلکه برای نابودی توانایی نیروهای سوری در استفاده از تسلیحات شیمیایی بوده است.
بشار جعفری نماینده سوریه هم ضمن محکوم کردن حملات گفت، امریکا و متحدانش باید منشور ملل متحد را بخوانند؛ او سه نسخه از منشور ملل متحد را نشان داد و گفت دو نسخه به انگلیسی و یکی به فرانسوی است.
بشار جعفری، همچنان گفت که امریکا، «با فلسفه یا با ما، یا بر ما» باعث بازگشت جنگ سرد شده است. وی افزود که مرکز ادعایی تولید تسلیحات شیمیایی پیش از این بازرسی شده بود.

بشار اسد رییس جمهور سوریه، در پاسخ به حملات هوایی امریکا، بریتانیا و فرانسه گفته است که این حملات سوریه و مردم این کشور را بیشتر از همیشه به مقابله با تروریزم در کشور مصمم کرده است.
امریکا، بریتانیا و فرانسه اهدافی نظامی را در دمشق و حمص موشکباران کردند. گفته می‏شود که این حملات پاسخی به حمله شیمیایی نیروهای بشار اسد در دوما انجام شده است.
با این همه، جای خالی واکنش عربستان به عنوان قطب جهان عرب و مدعی سردمداری جهان اسلامی هنوز دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا