آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از پارلمان سرپرست نجات پیدا می‏‌کنیم؟

اگر انتخابات در این دیار به نهاد بدل نشود و همه به آن اعتماد نکنند، افغانستان از گذشته‌ سیاسی خون‌بارش فاصله نمی‌گیرد.


ثبت نام شهروندان برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ها رسماً کلید خورد. شروع ثبت نام را می‌‎توان به فال نیک گرفت. آغاز ثبت نام رای‌دهنده‎گان نوید دهنده‌ روزی است که از شر پارلمان سرپرست نجات پیدا می‌کنیم و مجلس جدید شکل می‌گیرد، مجلسی که مشروعیتش را نه از فرمان ریاست جمهوری، بل از رای شهروندان اخذ می‏کند.
در کنار انتخابات پارلمانی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها هم برگزار خواهد شد. پس از تصویب قانون اساسی نافذ افغانستان، این اولین بار است که بر مبنای قانون، حکومت وعده می‏دهد که انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها هم را برگزار می‌کند.
شهروندان افغانستان، آنانی که می‌خواهند حکومت، پارلمان و شورا‌های محلی، مشروعیت انتخاباتی داشته باشند، باید برای رای‌دهی در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها ثبت نام کنند. این‌بار کسی را بدون تذکره‌ کاغذی ثبت نام نمی‌کنند. شهروندی که می‌خواهد برای رای‌دهی در انتخابات پارلمانی ثبت نام کند، باید سند شهروندی خود را که همان شناس‌نامه است به کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات نشان دهد، این امر، یک گام مهم در راه شفاف‌سازی انتخابات پیش‌ رو است. شهروندی که بر مبنای تذکره‌ کاغذی‌اش ثبت نام نکند، در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها نمی‌تواند رای بدهد.
نقش سیاست‏مداران و بزرگان محلی برای تشویق مردم
سیاست‌مداران و آنانی که در روستاها توان جهت‌دهی سیاسی مردم را دارند، باید دست به کار شوند و شهروندان را به مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان بکشانند. آنان باید شهروندانی را که شناس‌نامه ندارند، تشویق کنند که تذکره بگیرند. اداره‌ ثبت احوال نفوس تعهد دارد که به تمام شهروندانی که شناس‌نامه ندارند، تذکره توزیع کند.
آن دسته از سیاست‌مدارانی که ادعا می‌کنند ریشه‌ توده‌ای دارند و اتصال عاطفی‌شان با مردم عام بسیار عمیق است، باید بیشتر از همه در کشاندن پای مردم به محل‌های ثبت نام تلاش کنند. آنانی که در روستا‌ها صاحب نفوذ هستند و فکر می‌کنند که می‌توانند عضویت شورای ولسوالی را کسب کنند، باید روستایی‌ها از جمله زنان روستایی را به گرفتن تذکره تشویق کنند، تا رای‌دهنده‌ به قدر کافی وجود داشته باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات و اداره‌ ثبت احوال نفوس باید در پایان روز، شمار کسانی را که برای رای‌دهی ثبت نام کرده‌اند یا تذکره گرفته‌اند، اعلام کنند. باید آمار با تفکیک ولایت و محل زنده‌گی توسط این دو اداره اعلام شود، تا اعتماد از دست رفته‌ شهروندان به برگزاری انتخابات احیا شود. شهروندان افغانستان هم باید بدانند که بدون بدل کردن انتخابات به یک نهاد، در این کشور ثبات دوام‌دار میسر نخواهد شد.
انتخابات هم داور منازعه‌ قدرت است و هم مشروعیت‌‌دهنده‌ نهادها. وقتی پارلمانی مشروعیت انتخاباتی‌اش یقینی باشد، هیچ حکومتی نمی‌تواند تصمیم‌گیری‌ها و فیصله‌های آن را نادیده بگیرد. وقتی رییس جمهور به واقع منتخب باشد و رای برای حکومتش مشروعیت بدهد، کسی حتا جرات نمی‌کند علیه او کودتا کند. این امر ثبات سیاسی را در کشور قایم می‌کند و گروه‌هایی را که فکر می‌کنند می‌توانند با توسل به زور به قدرت برسند، زیر فشار شدید اجتماعی قرار می‌دهد. اگر انتخابات در این دیار به نهاد بدل نشود و همه به آن اعتماد نکنند، افغانستان از گذشته‌ سیاسی خون‌بارش فاصله نمی‌گیرد.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا