آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاستگزارش

حکیمی: نزدیک به ۷۰ درصد تعهدات نشست بروکسل عملی شده

اکلیل حکیمی وزیر مالیه می‌گوید که ۷۰ درصد تعهدات نشست بروکسل را افغانستان عملی کرده است، اما کشورهای کمک‌کننده به تعهدات شان در برابر افغانستان عمل نکرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای حکیمی که در نشست استماعیه مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، هرچند در مورد این‌که کشورهای کمک‌کننده در کدام موارد به تعهدات نشست بروکسل عمل نکرده‌اند جزییاتی ارایه نکرد، اما تاکید ورزید که دولت تلاش دارد تا برگزاری نشست ژنو، ۳۰ درصد از تعهدات باقی‌مانده خود را نیز عملی کند.
نشست بروکسل در ماه میزان ۱۳۹۵ با اشتراک نمایندگان ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان بین‌المللی برگزار شد و دو طرف بر سر حدود ۴۰ مورد توافق کردند. بیشتر این تعهدات در زمینه‌ اصلاحات بود که باید از سوی دولت افغانستان عملی می‌شد.
کمک و مصرف پول از طریق بودجه‌ ملی افغانستان یکی از مواردی بود که حکومت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده روی آن توافق کردند.
حالا که نزدیک به دو سال از برگزاری نشست بروکسل گذشته، وزیر مالیه افغانستان می‌گوید که کشورهای حامی افغانستان به تعهداتش عمل نکرده‌اند.
کشورهای کمک‌کننده در نشست بروکسل تعهد کردند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵.۲ میلیارد دالر امریکایی برای افغانستان در بخش اولویت‌های انکشافی کمک کنند که بخشی از این کمک‌ها از طریق بودجه ملی افغانستان به مصرف برسد.
برگزاری نشست ژنو در مورد افغانستان
به گفته‌ حکیمی، نشست آینده کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در سطح وزرای خارجه، وزرای بخش توسعه‌ای و نمایندگان نهادهای کمک‌کننده برای افغانستان در ماه عقرب سال جاری در ژنو پایتخت سویس برگزار خواهد شد.
این نشست با حضور سرمنشی سازمان ملل متحد، رییس جمهور افغانستان و ۷۲ وزیر خارجه و وزرای امور توسعه‌ای کشورهای کمک‌کننده و نماینده‌های ۳۵ سازمان بین‌المللی برگزار خواهد شد.
در این نشست، جامعه جهانی به ادامه کمک‌های‌شان به افغانستان تجدید تعهد کرده و نیز تعهدات دولت افغانستان را بررسی خواهند کرد.
وزیر مالیه گفت که آجندای نشست ژنو ترتیب شده و قبل از آن، در ماه سرطان سال جاری یک نشست مقدماتی به ‌منظور برگزاری نشست ژنو در کابل برگزار می‌شود.
در همین حال، وزیر مالیه در نشست مجلس در مورد چگونگی آغاز کار پروژه‌های توسعه‌ای توسط واحدهای مستقل بودجه‌ و برنامه‌های اصلاحی در گمرکات به نمایندگان گزارش ارایه کرد.
نمایندگان مجلس پیش از این نگرانی‌هایی را در مورد عدم شروع کار پروژه‌های توسعه‌ای در کشور مطرح کرده بودند. نمایندگان هم‌چنین ادعا دارند که وزارت مالیه هم‌اکنون حقوق چند ماهه مأموران ادارات دولتی را پرداخت نکرده است.
با این وجود، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس گفت که واحدهای بودجه‌‌ای باید در مورد عدم مصرف بودجه‌ توسعه‌ا‌ی‌شان به مجلس پاسخ بگویند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا