آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

ترکیه بدون هماهنگی با افغانستان پناهجویان را اخراج می‌کند

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان کشور می‌گوید که حکومت ترکیه بدون تفاهم و هماهنگی قبلی با این وزارت، پناهجویان افغان را اخراج می‌کند.
اسلام الدین جرات سخنگوی این وزارت به خبرگزاری دید، می‌گوید که در جریان دو هفته گذشته شش‌هزار و ۸۴۰ پناهجوی افغان از ترکیه به گونه اجباری به افغانستان برگشت داده شده‌اند.
بر بنیاد اظهارات این عضو وزارت مهاجرین کشور: ترکیه هیچ تفاهمنامه‌ای قبلی با ما ندارد و در این زمینه هیچ آگاهی قبلی حتی با وزارت امور مهاجرین شریک ساخته نشده.
به گفته وی، با توجه به این مسئله به تازگی معیین امور مهاجرین افغانستان به ترکیه سفر کرده است تا در مورد برگرداندن اجباری با مقامات ترک گفت‌گو کند.
آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان کشور که در اختیار«دید» قرار گرفته است، نشان می‌دهد که شمار برگشت مهاجرین افغانستان به کشورشان نسبت به دو سال پیش، افزایش یافته است.
در همین حال، سخنگوی وزارت مهاجرین می‌گوید که در سه ماه اول ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶۹هزار افغان – بیشتر از ایران و پاکستان – به کشورشان برگشته‌اند که این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۸۰هزار و ۱۰۶هزار تن بوده است.
آقای جرات همچنان گفت:« در حدود ۶۰هزار برگشت‌کننده نسبت به سال ۲۰۱۶ که بیشترین برگشت‌کننده را داشتیم، امسال ما در سه ماه اول ۲۰۱۸ این آمار افزایش داشتیم. از میان کسانی که آمده حدود ۱۵۰هزار آن از ایران آمده و متباقی از پاکستان و کشورهای اروپایی.».
با این همه، وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال روان میلادی، بیش از یک میلیون مهاجر افغان از کشور‏های همسایه به افغاستان برگردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا