آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

در پنج ولایت شمال، بیش از ۲۳ هزار شناسنامه توزیع شده است

با آن‌که رییس اداره ثبت احوال نفوس بلخ مدعی است که روند توزیع شناسنامه‌ها در زون شمال به سرعت ادامه دارد، اما شماری از باشنده‌گان ولایت بلخ از کنُدی کار این روند شکایت دارند.


اداره ثبت احوال نفوس ولایت بلخ، در شهر مزارشریف از توزیع شدن بیش از ۲۳ هزار شناس‌نامه برای باشنده‌گان پنج ولایت شمال افغانستان خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، محب‌الله قریشی رییس اداره ثبت احوال نفوس بلخ، در یک نشست خبری در شهر مزارشریف گفت که از آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌ها تا اکنون ۲۳۲۵۵تن در پنج ولایت شمال افغانستان شناسنامه دریافته‏اند.
آقای قریشی همچنان گفت:« از ۲۵ ماه حمل که روند ثبت نام رای دهندگان در افغانستان آغاز شد، تا اکنون به تعداد ۱۲۶۶۱ تن در ولایت بلخ، ۴۲۱۷ تن در ولایت فاریاب،۲۳۲۱ تن در ولایت جوزجان، ۱۹۳۷ تن در سرپل و ۲۱۱۹ نفر دیگر در ولایت سمنگان شناسنامه گرفته‌اند.»
در همین حال، اداره ثبت احوال نفوس ولایت بلخ می‌گوید، پیش از آغاز روند توزیع شناسنامه‌ها ۵۰ مرکز توزیع شناس‌نامه‌ در پنج ولایت شمال، فعالیت داشت و با آغاز روند توزیع شناسنامه‌ها در افغانستان ۱۳۰ مرکز سیار دیگر در مناطق مختلف این پنج ولایت آغاز به فعالیت کرد.
از سویی هم، رییس اداره ثبت احوال نفوس بلخ می‌گوید، برنامه توزیع شناسنامه‌ها تا آخر ماه سرطان سال جاری خورشیدی در افغانستان ادامه دارد، اما افزایش ناامنی‌ها و جنگ در برخی ولسوالی‌های این ولایات، روند توزیع شناسنامه‌ها را به مشکل رو به رو کرده است.
ولسوالی‌های کوهستانات وغورماچ در ولایت فاریاب، ولسوالی‌های قوشتپه و درزاب در ولایت جوزجان، ولسوالی کوهستانات در ولایت سرپل و چهاربولک در ولایت بلخ از ولسوالی‌های نسبتأ ناامن هستند که روند توزیع شناسنامه‌ها در آن‌ها به کنُدی پیش می‌رود و حتا در برخی مناطق این ولسوالی‌ها که گروه‌های مخالف مسلح دولت فعالیت دارند مراکز توزیع شناسنامه‌ها ایجاد نشده است.
با آن‌که رییس اداره ثبت احوال نفوس بلخ مدعی است که روند توزیع شناسنامه‌ها در زون شمال به سرعت ادامه دارد، اما شماری از باشنده‌گان ولایت بلخ از کنُدی کار این روند شکایت دارند.
آنان در پهلوی این که افزایش ناامنی‌ها در برخی ولسوالی‌های این ولایت را یک چالش در راستای توزیع شناسنامه‌ها عنوان می‌کنند، مدعی‌اند که کارکنان اداره ثبت احوال نفوس در مراکز توزیع شناسنامه‌ها، کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و متقاضیان را به بهانه‌های مختلف سرگردان می‌سازند.
روند توزیع شناسنامه‌ها به تاریخ ۲۵ ماه حمل از سوی اداره ثبت احوال نفوس در سراسر افغانستان آغاز شد، اما گزارش‌ها حاکی است که به دلیل فعالیت گروه‌های مخالف مسلح دولت و کمبود مراکز توزیع شناسنامه‌ها در برخی مناطق این کشور، روند توزیع شناسنامه‌ها با مشکل رو به روست و آن گونه که انتظار می‌رفت این برنامه به پیش نمی‏رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا