آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات دو رده صعود کرد

گزارشگران بدون مرز (RSF) رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ را روز گذشته منتشر کرد و بر بنیاد این گزارش، افغانستان با دو پله صعود در رتبه‌ ۱۱۸ این جدول قرار گرفته است.


گزارشگران بدون مرز (RSF) رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ را روز گذشته منتشر کرد و بر بنیاد این گزارش، افغانستان با دو پله صعود در رتبه‌ ۱۱۸ این جدول قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که ناروی و کوریای شمالی رده‌های نخستین و آخرین خود را حفظ کرده‌اند. ناروی سال پار نیز در همین جایگاه قرار داشت.
ویرایش ۲۰۱۸ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها «نشان‌گر افزایش کین‌آفرینی نسبت به روزنامه‌نگاران است.» گزارش‌گران بدون مرز در گزارش خود نوشته که «رویارویی آشکار علیه رسانه‌ها از سوی برخی از رهبران سیاسی تشویق می‌شود و خواهان نظام‌های اقتدارگرا در تحمیل ژورنالیزم مورد نظرشان دموکراسی را تهدید می‌کند.»
در این گزارش آمده است که رویارویی رهبران سیاسی با رسانه‌ها تنها ویژه‌ کشوری چون ترکیه (۲-،۱۵۷) یا مصر (۱۶۱) نیست که در سیاهی «رسانه‌ستیزی» فرو افتاده‌اند و اتهام «تروریزم» علیه روزنامه‌نگاران را به اتهامی همه‌گانی بدل کرده‌اند و خودسرانه هر کسی را که با آن‌ها موافق نیست، زندانی می‌کنند بلکه برخی از رهبران در دولت‌های دموکراتیک نیز رسانه‌ها را نه مانند یکی از بنیادهای دموکراسی که شبیه رقیب می‌بینند و در برابر آن‌ها نفرت خود را آشکارا بیان می‌کنند.
در این گزارش به عنوان نمونه از ایالات متحده‌ی امریکا نام برده شده و آمده است که با آن که در امریکا نخستین اصل قانون اساسی‌اش متضمن آزادی بیان است، اما دونالد ترمپ گفتمان زهرآلود ضد رسانه‌ای را با «دشمن مردم» نامیدن خبرنگاران همراه کرده است. بر اساس این گزارش، امریکا با از دست دادن دو رتبه در رده‌ی ۴۵ نشسته است.
افغانستان مرگبار اما پیشرفت‌های امیدوارکننده
افغانستان بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها دو رده بالاتر آمده است.
بر اساس این گزارش، ناگواری وضعیت آزادی رسانه‌ها در دیگر کشورها و سقوط آن‌ها از یک سو و از سوی دیگر پیشرفت‌هایی در حوزه آزادی اطلاع‌رسانی عامل این پیشرفت بوده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان را هنوز هم برای کار خبرنگاری «مرگبار» خوانده و گفته است که در این سال و در حمله‌های متعدد طالبان و داعش در کابل و دیگر ولایات دست کم ۱۵ خبرنگار و همکار رسانه‌ها کشته شده‌اند.
با این وجود، تهیه‌کننده‌گان این گزارش گفته‌اند که از ۷ «شناساگر مبنایی رده‌بندی این سازمان» افغانستان دست کم در چهار مورد (کثرت‌گرایی، چارچوب‌های حقوقی و قانونی، زیرساخت‌ها و استقلال رسانه‌ها)، هرچند جزئی اما پیشرفت داشته است.
این گزارش در حالی منتشر می‏شود که در تازه‌ترین مورد روز گذشته یک خبرنگار در ولایت قندهار توسط افراد ناشناس کشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا