آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

ترامپ معامله بدی را به عربستان پیشنهاد کرده است

این ایتلاف فرضی به رهبری عربستان در محیط خصمانه‌ای که توسط دولت‌های سوریه، ایران، روسیه، نیروهای دموکراتیک سوریه(SDF) و ترکیه احاطه شده، عمل خواهد کرد.


یمن تنها جنگ ناتمام عربستان سعودی در این دهه نیست. پیش از این‌که مداخله نظامی ارتش محمد بن سلمان در یمن، شاهزاده بندر بن سلطان رییس سابق اطلاعات عربستان سعودی، طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی، یک جنگ مخفیانه نیابتی را علیه ایران در سوریه رهبری می‌کرد. اکنون، دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده ۴ میلیارد دالر به ریاض برای جبران خسارت احتمالی نیروهای امریکایی از سوریه پیشنهاد کرده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور گفت‌وگوهایی را برای ایجاد یک ایتلاف عربی ثبات دهنده پس از شکست دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در شمال‌شرق سوریه به راه‌انداخته است. کشورهایی که در این گفت‌وگوها حضور دارند عبارت‌اند از: مصر، بحرین، اردن، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با مرکزیت ریاض.
کاخ سفید در اوایل ماه جاری پیشنهاد عربستان سعودی را برای شرکت در حملات هوایی علیه دولت سوریه در ( ۱۴ اپریل) رد کرد. با این حال، در ماه دسمبر گذشته، ترامپ از عربستان سعودی خواست تا مبلغ ۴ میلیارد دالر برای بازسازی سوریه (پیشنهادی که ریاض آن را رد کرد) بپردازد، در حالی که هم‌زمان امریکا انتظار دارد عربستان سعودی تصمیم ایالات متحده را مبنی بر پذیرفتن «اورشلیم» به عنوان پایتخت اسراییل تحمل کند. عقیده‌ای در ریاض وجود دارد که امریکا بدون کدام امتیازی از عربستان می‌خواهد مسایل فلسطین و اسراییل را پوشش دهد و آن‌چه عربستان از امریکا انتظار دارد تعهد این کشور برای جلوگیری از نفوذ رو به رشد ایران در خاورمیانه است.
از طرفی، ترامپ اخیراً از تلاش‌های «اوپک» برای افزایش قیمت نفت شکایت کرد؛ تلاشی که برای برنامه‌های بزرگ اقتصادی عربستان سعودی بسیار مهم است. با این اوصاف، به نظر می‌رسد که روابط ایالات متحده و عربستان سعودی ممکن به گرمی که در حال حاضر دیده می‌شود، باقی نماند.
کشورهای دخیل در این پیشنهاد اهداف مشابهی را دنبال نمی‌کنند. ایالات متحده احتمالاً بر شکست داعش در شمال‌شرق سوریه متمرکز است، در حالی که برخی کشورهای عرب از این سکو برای فشار بر دولت سوریه و یا از ایران استفاده کنند.
این ایتلاف فرضی به رهبری عربستان در محیط خصمانه‌ای که توسط دولت‌های سوریه، ایران، روسیه، نیروهای دیموکراتیک سوریه(SDF) و ترکیه احاطه شده، عمل خواهد کرد.
با این همه، ایالات متحده ممکن است خروج زود هنگام را با وجود این طرح در دستور کار خود قرار دهد، در حالی که ایتلاف عرب در طولانی مدت ممکن است ایالات متحده را در جنگ سوریه عمیق‌تر بکشاند. پیشنهاد برای جایگزین نیروهای امریکایی و انتظار عربستان سعودی که امریکا بایست بماند، دعوت‌نامه‌هایی هستند که بین دو متحد رد و بدل می‌شوند. هر دو نه تمایلی به کنار آمدن با ایران دارند و نه سرنخ‌هایی که در قدم بعدی چه باید کرد.
منبع: الجزیره
نویسنده: جو ماکارون
ترجمه و تلخیص: طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا