آخرین اخبارافغانستانسیاست

کار روی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است

گلاجان عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که قرار است انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر اساس قانون اساسی و در زمان معین آن برگزار شود.
این در حالی است که قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان برگزار شود.
بر اساس قانون اساسی کشور، وظیفه‌ رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات پایان می‌یابد. انتخابات به منظور تعیین رییس جمهور جدید در خلال مدت سی تا شصت روز پیش از پایان کار رییس جمهور برگزار می‌شود.
با این حال، رییس کمیسیون انتخابات به « هشت صبح » گفته است از آن جایی که زمان اندکی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، کمیسیون انتخابات از همین حالا دست به کار شده و از رییس جمهور خواسته است که دستور استخدام کارشناسان انتخاباتی را برای برنامه‌ریزی انتخابات ریاست جمهوری صادر کند.
در همین حال، او گفته که در جلسه‌ هفته‌ گذشته‌ کمیسیون انتخابات (ششم ثور) این موضوع را با رییس جمهور شریک کردند.
آقای صیاد گفت:« از رییس جمهور خواستیم که حکم استخدام شش تن از متخصصان انتخابات را با معاش فوق‌العاده صادر کند، تا کمیسیون آن‌ها را استخدام کند. از رییس جمهور سپاس‌گزار هستیم که درخواست ما را قبول کرد و این کمیته به زودی تشکیل می‌شود. هدف از تشکیل آن کمیته این است که به صورت مشخص بالای پلان‌ها و طرح‌های انتخابات ریاست جمهوری کار خود را آغاز کنند.»
به گفته‌ رییس کمیسیون انتخابات، این کمیته از اعضای دایمی عملیاتی و بخش تخنیکی کمیسیون انتخابات به علاوه‌ شش تن از متخصصان انتخاباتی تشکیل خواهد شد.
با این همه، روز گذشته محمد اشرف غنی رییس جمهور گفت که انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۸ مطابق قانون اساسی برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا