آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

نی:

مسئولان محلی به عمد اطلاعات را کتمان می‌کنند

حکومت افغانستان می‌باید زمینه را به این مساعد نسازد تا تحریم خبری ارگان‌های محلی صورت گیرد. ولی هرگاه چنین شود مقصر اصلی حکومت افغانستان شمرده می‌شود.


اخیراً خبرنگاران ولایت‌های بدخشان و دایکندی در یک حرکت اعتراضی نشر خبرهای مربوط به حکومت را تحریم کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، خبرنگاران محلی بدخشان به دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی می‌گویند، در واکنش به عدم پاسخ‎دهی مسئولان حکومتی و عدم دسترسی به اطلاعات، پوشش خبری مربوط به فعالیت‌های حکومت محلی این ولایت را تحریم کردند.
آنان در یک همایش اعتراضی با صدور قطع‌نامه‌ای وضعیت کار خبرنگاری را در این ولایت نگران کننده عنوان کرده و از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران خواهان توجه به این نگرانی‌ها شدند.
در همین حال خبرنگاران محلی دایکندی نیز در یک حرکت اعتراضی مشابه، اعلام کردند که پس از این خبرهای مربوط به حکومت را پوشش نخواهند داد.
یک خبرنگار از ولایت دایکندی در تماس به دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی می‌گوید:« حکومت محلی این ولایت همواره با ایجاد فضای رعب و وحشت، تحقیر و توهین، در جهت کتمان حقایق تلاش کرده است.»
خبرنگاران در دایکندی پس از توهین و تحقیر خبرنگار تلویزیون راه فردا و رادیو نسیم از سوی سرپرست اداره ثبت احوال نفوس این ولایت طی یک نشست خبری در شهر نیلی، اعلام کردند که رابطه خود را با حکومت محلی قطع کرده‌اند.
دفتر نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) به این باور است که نهاد‌های خبرنگاری حق دارند دست به نافرمانی‌های مدنی بزنند که باعث تحریم شود، اما این امر نباید چرخش آزاد اطلاعات را صدمه بزند؛ زیرا صدمه به چرخش آزاد اطلاعات خلاف قانون اساسی و قانون دست‌رسی به اطلاعات است.
حکومت افغانستان می‌باید زمینه را به این مساعد نسازد تا تحریم خبری ارگان‌های محلی صورت گیرد. ولی هرگاه چنین شود مقصر اصلی حکومت افغانستان شمرده می‌شود.
باید یاد آور شد که اخیراً دست‌رسی به اطلاعات پس از امنیت به عنوان یک معضل و چالش جدی سد راه کار اطلاع‌رسانی در افغانستان مطرح است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا