آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانسیاست

شروط رهبر ایران برای ادامه «برجام»

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جلسه‌ای با مقام‌های ارشد حکومتی گفت که ایران نمی‌تواند با امریکا تعامل کند.
او نسبت به چشم‌انداز همکاری با قدرت‌های اروپایی نیز ابراز بدبینی کرده و برای ادامه توافق هسته‌ای از طرف ایران شرط‌هایی بر شمرد.
آقای خامنه‌ای از جمله گفته است که اروپا نباید مسئله موشکی و سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح کند.
او در ادامه گفته است، در صورتی که ایران «برجام» را بی‌فایده ارزیابی کند، فعالیت‌های تعطیل شده هسته‌ای را از سر خواهد گرفت.
رهبر ایران این سخنان را دو روز پس از آن بیان می‌کند که مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا اعلام کرد اگر ایران ۱۲ خواسته امریکا را انجام ندهد، شدیدترین تحریم‌ها علیه آن وضع خواهد شد.
آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توافق هسته‌ای و اهمیت تجربه‌ها گفته است:« دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با امریکا تعامل کند. برای این‌که امریکا پابند تعهدات خودش نیست».
آقای خامنه‌‎ای گفت از نظر عدم پایبندی به تعهدات بین دولت دونالد ترامپ و دولت باراک اوباما تفاوتی نیست و هر یک به نوعی تعهدات خود را نقض کرده‌اند.
او گفته است:« امریکا با سیاست‌های مختلف به دنبال براندازی حکومت ایران است، اما همه‌ این‌ها شکست خورده … مثل گربه‌ معروف داستان تام و جری. باز هم شکست خواهد خورد. ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد، این را می‌داند.»
آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره مقاومت اتحادیه اروپا در برابر امریکا و تلاش آن برای حفظ توافق هسته‌‎ای با ایران گفته است:« گفته می‌شود که رابطه‌ بین اروپا وامریکا شکرآب شده… مگر برای این مذاکره کردیم؟ البته اروپا مخالفتی هم با امریکا نخواهد کرد.»
آیت‌الله خامنه‌ای شروط زیر را در برابر اتحادیه اروپا و انگلیس قرار داده است:
– امریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض امریکا صادر کند.
– اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.
– اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های امریکا صریح بایستد.
– اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. چنانچه امریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ما ضربه بزنند، باید بتوانیم آن مقدار نفت که می‌خواهیم بفروشیم. اروپایی‌ها به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.
– بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. ما با این سه کشور دعوا نداریم، اما اعتماد نداریم به آن‌ها؛ آن هم متکی است به سابقه‌شان.
– اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است. وقتی دیدیم برجام فایده‌ای ندارد، یکی از راه‌هایش این است که برویم سراغ بازیافت فعالیت‌های تعطیل‌شده.
اکنون همه چیز به پاسخ کشورهای اروپایی بستگی دارد که در برابر این موضع رهبر ایران چه خواهد گفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا