آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست علما در عربستان به صلح منجر خواهد شد؟

در گذشته، عربستان حاضر نبود که درباره‌ جنگ ابراز نظر رسمی کند. اما یک چیز روشن بوده است و آن این‌ که برخی از شیخ‌های پول ‌دار که شهروندی پادشاهی عربستان را دارند، ‌طالبان را تمویل می‌‌کردند و می‌‌کنند. این موضوع را منابع غربی و امریکایی افشا کردند.


عربستان سعودی میزبان یک نشست کلان در ارتباط به صلح و پایان جنگ در افغانستان است. عالمان ۳۷ کشور اسلامی در این نشست شرکت کرده‌اند و هدف از آن مشروعیت زدایی دینی از جنگ طالبان و تشویق آنان به مذاکره و صلح است. برای نخستین بار است که عربستان قدمی در راستای مشروعیت زدایی از طالبان بر می‌دارد.
در چند سال اخیر، کشورهای مختلف در منطقه میزبان نشست در ارتباط به صلح و مذاکره با طالبان بوده است که هیچ کدام از آن نشست‌ها تاکنون منجر نشده است که روند جنگ در افغانستان پایان پیدا کند و طالبان دست از جنگ بردارد. همزمان با نشست عربستان برخی از آگاهان سیاسی تاکید دارند، اجلاس تازه در عربستان نیز نمی‌تواند گامی برای تامین صلح در افغانستان باشد، زیرا به باور آن‌ها نشست مربوطه آجندای سیاسی ایالات متحده امریکا است.
به تازه‌گی ازبکستان هم از رهبران طالبان دعوت کرده است که به این کشور سفر کنند.
در گذشته، عربستان حاضر نبود که درباره‌ جنگ ابراز نظر رسمی کند. اما یک چیز روشن بوده است و آن این‌ که برخی از شیخ‌های پول ‌دار که شهروندی پادشاهی عربستان را دارند، ‌طالبان را تمویل می‌‌کردند و می‌‌کنند. این موضوع را منابع غربی و امریکایی افشا کردند.
سفر حامد کرزی رییس جمهور پیشین به عربستان در زمستان سال ۱۳۹۰، ‌ریاض سهم چندانی در بازسازی افغانستان نگرفت، بلکه مانع تمویل طالبان از طریق شیخ‌های آن کشور هم نشد.
منابع امریکایی می‌گویند که رهبران طالبان در شهرهای عربستان فعال‌اند و اعانه جمع‌آوری می‌کنند. برخی به این باورند که نفوذ ارتش پاکستان بر عربستان سبب شده عربستان با کابل چنان که باید وارد تعامل نشود.
ارتش پاکستان گویا ریاض را قانع کرده بود که در صورت پیروزی روند پس از «بن»، نقش هند و ایران در افغانستان بیشتر می‌شود.
در اسناد ویکی‌لکس هم آمده است که باری هیلاری کلینتون وزیر خارجه‌ پیشین امریکا در نشستی می‌گوید که طالبان، ‌القاعده و لشکر طیبه از عربستان تمویل می‌شوند.
شاید عربستان به این نتیجه رسیده است که از طریق بهبود روابط با حکومت افغانستان و حمایت از تلاش‌های سیاسی برای پایان جنگ،‌ به گونه‌ بهتر می‌تواند به اهداف امنیتی و منطقه‌ای برسد. سیاست‌های اخیر ایالات متحده هم شاید در تغییر محاسبه‌ عربستان نقش داشته است.
اداره‌ کنونی ایالات متحده بر خلاف حکومت اوباما، ‌به اعمال فشار بیشتر بر ایران که رقیب عربستان است،‌ تاکید دارد.
مشکلاتی که ایالات متحده با ایران و اخیراً با ترکیه پیدا کرده، ‌به عربستان فرصت داده است تا نقش خود را به عنوان کشوری پر نفوذ در خاورمیانه و جنوب آسیا‌ بازسازی کند.

طالبان با نشر بیانیه‌‌ای گفته‌اند که جنگ در افغانستان علیه اشغال امریکاست و بین‌‌الافغانی و بین مسلمانان نیست. این گروه همچنان افزوده هر کسی اگر تلاش کند تا به خاطر خوشحالی امریکا احکام دینی را باطل اعلام کند، کمکی است به اشغال امریکا در افغانستان.
گروه طالبان حرف روشنی دارد و آن این است؛ تا زمانی که نیروهای امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، دست از جنگ بر نمی‌دارند.
اخیراً مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به گونه غیر منتظره به کابل آمد و با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در یک کنفرانس خبری ظاهر شد و خطاب به طالبان گفت که به این گمان نباشند که امریکایی‌ها افغانستان را ترک کنند. در واقع این خواست متضاد جنگ افغانستان را ادامه خواهد داد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا