آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ترک‌تباران به رییس جمهور غنی اعتماد نمی‌کنند!

اگر جنرال دوستم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ همانند انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری عضو تیم انتخاباتی ریس جمهور غنی باشد، این را فراموش نکنیم که ازبیک‌ها در وصف خواست رهبر شان، به اشرف غنی رای نخواهند داد


در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ ازبیک‌های افغانستان به سفارش جنرال عبدالرشید دوستم به گونه گسترده در انتخابات شرکت کردند و برای پیروزی محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور رای دادند. جنرال دوستم معاون اول رییس جمهور غنی بود و معاونیت اول برای ازبیک‌های افغانستان یک فرصت طلایی بود.

نخست جنرال دوستم عضو تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله بود. جنرال دوستم امتیاز معاونیت اول را می‌خواست و رهبری تیم اصلاحات و همگرایی با این خواست جنرال دوستم ساز مخالف سر داد.

تا در آخرین لحظات اعلام موجودیت تکت‌های انتخاباتی، رییس جمهور غنی فرصت‌طلبی کرد و به کمک برخی از سفارت‌خانه‌ها در کابل، جنرال دوستم را طرف خود کشاند و عضو تیم «تحول و تداوم» ساخت.

ازبیک‌ها پاک‌ترین رای را به سود غنی به صندوق ریختند و لقب بانک رای را گرفتند. ازبیک‌ها خیلی خوش‌بین بودند که رهبرشان یعنی جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری است و فرصت‌هایی برای آن‌ها در حکومت خلق خواهد شد.

اما اندکی بعد از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی به رهبری غنی و عبدالله، روابط جنرال دوستم و اشرف غنی تیره شد.

با ناامن شدن ولایات شمال به ویژه فاریاب، جنرال دوستم معاون ریاست جمهوری در اسد سال ۱۳۹۴ کابل را به قصد فاریاب ترک کرد. جنرال دوستم رهبری جنگ علیه مخالفان مسلح دولت را به دوش داشت و در آن زمان نزدیکان جنرال دوستم در صحبت با رسانه‌ها می‌گفتند که معاون اول ریاست جمهوری برای جلوگیری از یک فاجعه به شمال رفته است. جنرال دوستم چند باری کابل را به قصد نابودی طالبان در شمال ترک گفت.

می‌توان گفت، شروع اختلاف میان اشرف غنی و جنرال دوستم، شرکت دوستم در نبرد شمال بود. حلقات نزدیک به ریاست جمهوری گزارش می‌کردند که جنرال دوستم برای تقویت ملیشه‌هایش به شمال رفته است. در آن زمان برخی از منابع در حزب جنبش اسلامی می‌گفتند که شورای امنیت با رفتن جنرال دوستم به شمال مخالف است.

جنرال دوستم در یکی از ولسوالی‌های فاریاب با یک کمین مواجه شد و بسیاری از محافظان خاص او در این رویداد کشته شد. جنرال دوستم در یک نشست خبری گفت که حلقاتی در داخل حکومت طرح این کمین را ریخته است.

جنرال دوستم و نزدیکان او از ریاست جمهوری می‌خواستند که در ارتباط به این کمین باید تحقیق کند و نتایج آن را با جنرال دوستم شریک کند که این طور نشد و این موضوع خیلی زود به دست  فراموشی سپرده شد.

در چند مورد خاص ازبیک‌ها نسبت به رییس جمهور غنی سخت بد بین شدند. تبعید علام نشده جنرال دوستم به ترکیه، ادعای احمد ایشچی و بازداشت نظام‌الدین قیصاری از فرماندهان نزدیک به دوستم در فاریاب، موجب شد که ازبیک‌ها به رهبری دوستم، رییس جمهور غنی را به چشم یک «فاشیست» نگاه کنند. در پی بازداشت نظام‌الدین قیصاری، ازبیک‌ها در شش ولایت شمال تظاهرات ۲۰ روزه داشتند و خواهان رهایی قیصاری و بازگشت جنرال دوستم بودند.

سرانجام جنرال دوستم در ۳۱ سرطان ماه گذشته، انقره ترکیه را به قصد کابل ترک گفت. ریاست جمهوری اعلام کرد که جنرال دوستم بر می‌گردد و با تمام صلاحیت‌هایش به عنوان معاون اول ریاست جمهوری به کار ادامه می‌دهد.

جنرال دوستم در نخستین حرف‌هایش در قصر صدارت در همان روز از هوادارانش خواست که در انتخابات حضور گسترده داشتند باشند و با رای شان مبارزه کنند.

حاجی محمد محقق با لحن کنایی گفت که جنرال دوستم با رای مردم روی کار آمده است و باید از آن دفاع کند.

این روزها جناح‌های انتخاباتی در حال شکل‌گیری است. جنرال دوستم در کنار این که معاون اول ریاست جمهوری است، از اعضای ایتلاف بزرگ ملی نیز است که به تازه‌گی در کابل اعلام موجودیت کرد.

ریاست جمهوری و ریاست اجرایی از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کند.

برخی از منابع می‌گویند که هنوز پرونده احمد ایشچی دست نخورده است و در صورتی که جنرال دوستم در انتخابات آینده ریاست جمهوری از اشرف غنی جدا شود، ممکن است غنی بررسی این پرونده را مطرح کند. احمد ایشچی این روزها می‌گوید اگر حکومت افغانستان به شکایت او رسیدگی نکند، به دادگاه بین‌المللی مراجعه خواهد کرد. بدون شک رییس جمهور غنی در انتخابات ریاست جمهوری به آرای ازبیک‌ها نیاز خواهد داشت. ازبیک‌ها به رهبری دوستم رای یکدست دارند و این مسئله برای اشرف غنی بسیار مهم است.

این که جنرال دوستم در انتخابات ریاست جمهوری با ایتلاف بزرگ ملی خواهد بود یا با ریاست جمهوری، هنوز روشن نیست و درعین حال کمی زود به نطر می‌رسد که بگوییم جنرال دوستم با کدام جناح خواهد بود.

با این جود، اگر جنرال دوستم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ همانند انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری عضو تیم انتخاباتی ریس جمهور غنی باشد، این را فراموش نکنیم که ازبیک‌ها در وصف خواست رهبر شان، به اشرف غنی رای نخواهند داد.

ازبیک‌ها در این چهار سال از کار حکومت وحدت ملی، به خوبی متوجه شده‌اند که رییس جمهور غنی پس از پیروزی در انتخابات یک صد و هشتاد درجه تغییر جهت می‌دهد و به وعده‌هایش عمل نمی‌کند.

به باور نویسنده، برای ازبیک‌های افغانستان و رهبری آن بهتر خواهد بود که اشتباه گذشته را تکرار نکنند و در انتخابات ریاست جمهوری با جناحی باشند که در گام نخست پیروزی خود شان تضمین شود.

ازبیک‌ها از این که در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته با رییس جمهور غنی بودند، سخت پشیمانند و در انتخابات آینده، قصد جبران آن را در سر دارند. برخی از منابع نزدیک به جنرال دوستم می‌گویند که انتخابات ریاست جمهوری آینده برای جنرال دوستم و ازبیک‌ها یک آزمون است که در آن باید برنده باشند، نه بازنده.

در فرجام، نه تنها که ازبیک‌ها بلکه تمامی گروه‌های قومی از عملکرد اشرف غنی راضی نیستند و این موضوع کار را برای رییس جمهور غنی در انتخابات آینده دشوار خواهد ساخت.

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا