آخرین اخبارافغانستانسیاست

امرالله صالح:

نشست مسکو به معنی تجزیه افغانستان است

نشستی که قرار است در چهارم ماه سپتمبر به ارتباط صلح افغانستان در مسکو برگزار شود، با واکنش‌های تند مخالفان آن مواجه شده است.


نشستی که قرار است در چهارم ماه سپتمبر به ارتباط صلح افغانستان در مسکو برگزار شود، با واکنش‌های تند مخالفان آن مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، کشور روسیه در این نشست از کشورهای تاثیرگذار منطقه‌ای، افغانستان، امریکا و گروه طالبان برای اشتراک دعوت کرده، اما دولت افغانستان و امریکا این دعوت را نپذیرفته و اعلام کرده‌اند که نمایندگان شان را در نشست مسکو نخواهند فرستاد.
اما امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در صفحه فیسبوک در واکنش به این نشست نوشته است «اشتراک طالبان درکنفرانس مسکو و آن‌هم درغیاب نماینده های دولت افغانستان می‌تواند آغاز شناسایی دو اداره دولتی در افغانستان و حتی تجزیه غیر رسمی خاک مان باشد.»
آقای صالح نوشته است کنفرانس مسکو و مراوده رسمی و علنی روسیه با طالبان نشان می‌دهد که دیپلماسی افغانستان در دفاع از مشروعیت دولت درمنطقه و نهادینه ساختن روایت مبارزه ضد تروریزم و دفاع از حاکمیت قانون اساسی در کشور دچار درز و فروپاشی شده است.
صالح گفته است که این اولین بار است که یکی از پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، یک قدرت اتمی و یکی از بزرگترین همسایه‌های دور افغانستان با ایجاد مراوده رسمی با گروه شورشگر و ضد دولتی عملاً معیار روابط تعریف شده دو جانبه بین دو دولت را زیر سوال می‌برد.
آقای امرالله صالح با ابرازی نگرانی گفته است که روسیه کشور پر قدرت است و این حرکت مسکو را نمی‌توان سرسری و سطحی نگریست، اگر قرار باشد که این نوع مراودات را مشوق صلح و حل منازعه عنوان کنند، بهتر می‌بود در خفا صورت می‌گرفت.
رییس پیشین امنیت ملی با انتقاد تند نوشته است که ایجاد ساحه دیپلماتیک و بین‌المللی برای شورشیان تروریست و خشن با هیچ معیار تعریف شده مطابقت ندارد و به یقین عواقب آن برای افغانستان و در دراز مدت برای کشورهای دیگر منفی و خطرناک خواهد بود.
آقای صالح گفته است هیچ یک از کشورهای دور و نزدیک ما عاری از تنش‌های درونی و گسست‌های اجتماعی نیست. تا امروز حد اقل توافق برآن بود که به خاطر حفظ سلامت جغرافیایی دولت‌ها و حراست از حاکمیت‌های دولتی نباید با تروریستان و شورشیان روابط رسمی برقرار گردد، معلوم می‌شود که این اجماع از هم پاشیده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا