آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

جامعه مدنی هرات: مشکل ساخت سردخانه ۵ هزارتُنی هرات باید حل شود

همچنین وی آشکار ساخت که حکومت توان ساخت سردخانه‌های زیادی را ندارد و باید سکتور خصوصی در این قسمت گام بردارند و با حکومت همکاری کنند.


ظهر امروز نشست خبری به هدف دادخواهی برای مشکل ساخت سردخانه ۵ هزارتُنی هرات با حضور نماینده شورای ولایتی، اعضای جامعه مدنی و نماینده زارعین این ولایت، در شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، جواد عمید عضو ارشد شبکه‌ نهادهای جامعه مدنی هرات، گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس خبری دادخواهی و از سرگرفتن کار سردخانه ۵ هزار تُنی هرات است.
وی خاطر نشان کرد که حکومت مرکزی در قبال پروژه‌های انکشافی هرات سهل‌انگاری می‌کنند و کار سردخانه بزرگ هرات طی چهار سال گذشته، تنها ۵ فیصد کارش پیش رفته است.
در همین حال، سیکنه حسینی عضو شورای ولایتی هرات گفت: حکومت می‌گوید که در سطح ولایت برای تطبیق پروژه‌های انکشافی ظرفیت وجود ندارد، اما تاهنوز یک سردخانه را طی چهار سال اعمار نکرده است.
او در ادامه بیان نمود که پروسه دیزاین این سردخانه دچار مشکل است و تاکنون دیزانش تکمیل نگردیده است.
این عضو شورای ولایتی هرات به این باور است که برای پیشرفت برنامه‌های اقتصادی باید زارعین حمایت شود، اما حکومت به این موضوع توجه نکرده است.
خانم حسینی می‌گوید که حکومت مرکزی در قبال سرنوشت زارعین هرات حساس نیست و این حکومت تمرکزگرایی می‌کند و وضعیت زارعین و سردخانه بزرگ هرات در مرکز به فراموشی سپرده شده است.
از سویی هم، عبدالله عزیزی عضو نهاد مدنی اصلاح در هرات تاکید کرد که هرات مورد ظلم حکومت مرکزی قرار گرفته و مردم این ولایت بارها دادخواهی کردند، اما تاکنون هیچ گونه توجه جدی در این مورد صورت نگرفته است.
همچنین او در مورد مدت زمانی قرارداد این پروژه تصریح کرد که چهارسال است که کار این سردخانه به عقب افتاده و حکومت تنها نظاره‌گر است و توجه نمی‌کند.
آقای عزیزی خطاب به حکومت مرکزی گفت که اگر حکومت می‌خواهد امنیت تامین گردد باید به زارعین توجهی جدی نمایند، زیرا افغانستان کشور زراعتی است نه کشور صنعتی.
همچنین وی افزود که بی‌توجهی حکومت مرکزی ضربه‌ سنگینی به پیکره‌ زراعت افغانستان مخصوصا هرات زده است.
او می‌گوید که اگر حکومت به هرات توجه جدی نکند، ما اعتراض خواهیم کرد و اعتراض ما پشت حکومت را خواهد لرزاند، آن زمان رییس مجبور است، برای بررسی و پاسخ به این موضوع به هرات بیاید.
در این میان، عبدالناصر حیدری نماینده زارعین هرات بیان نمود که سردخانه برای نگهداشتن و کنترول قیمت محصولات زراعتی نقش مهمی دارد.
او هشدار داد که جایگاه سردخانه در زراعت بسیار مهم و اساسی و اگر حکومت به این موضوع توجهی نکند، تمام زارعین دست از کار زراعت حلال خواهند کشید و آن وقت مجبورند که دست به کشت و قاچاق موادمخدر بزنند.
در ادامه، عتیق‌الله رومل مدیر عمومی پلان ریاست زراعت هرات در این نشست خبری گفت: پروژه سرخانه هرات از همان اوایل دارای نواقص بود و همچنین شرکت سازنده در این قسمت مسئولیت به عهده دارد نیست، وزارت زراعت دوباره این سردخانه را به اعلام گذاشته است.
او می‌گوید که در سال جاری در هرات بالغ بر ۱۱۰ تُن انگور تولید شده و این محصولات نیاز به سرد خانه دارد، اما روند افتتاح و بهره‌برداری سرد خانه هرات به کندی پیش می‌رود.
وی تاکید کرد که ما دنبال این موضوع هستیم تا به زودترین فرصت حل گردد.
آقای رومل علاوه نمود که در حال حاضر هرات بدون سردخانه می‌باشد و این موضوع باعث شده محصولات زراعتی و سبزیجات هرات در یک مدت زمان خاص وجود داشته باشد، اما بعد از آن از بین خواهد رفت.
به گفته مدیر عمومی پلان ریاست زراعت هرات علاقه‌مندی زیادی برای صادر نمودن محصولات زراعتی هرات وجود دارد و کشورهای خارجی نیز خواهان وارد کردن محصولات افغانستانند اما به دلیل نبود سردخانه، ما از صادرات محصولات میوه و سبزیجات بازمنده‌ایم.
همچنین وی آشکار ساخت که حکومت توان ساخت سردخانه‌های زیادی را ندارد و باید سکتور خصوصی در این قسمت گام بردارند و با حکومت همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا