آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتحار بر همایش روحانیون؛ سکوت علما شکسته خواهد شد؟

رویداد اخیر ثابت کرد که برای گروه‌های تروریستی، تر و خشک وجود ندارد و حتی به علما هم رحم نمی‌کنند. سکوت بیشتر علما در قبال حملات تروریستی سبب می‌شود تا داعیه اسلامی بودن گروه‌های تروریستی در جامعه بیشتر رخنه کند.


آرشیف

حمله خونین اخیر در هوتل اورانوس شهر کابل که در نتیجه آن بیش از صد عالم دین کشته و زخمی شد، خیلی بی‌سابقه بود. این حمله از چند روز گذشته بدین سو سر خط رسانه‌ها بوده و به گونه گسترده واکنش‌های داخلی و جهانی داشته است.
شام چهارشنبه( ۳۰ عقرب) محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت این حمله بی‌پاسخ نخواهد ماند. شام پنج شنبه (۱ قوس)، جلسه کابینه با ریاست رییس جمهور غنی، دایر شد. در این جلسه اشرف غنی از عالمان دینی و ملا امامان مساجد خواست که در خطبه‌ها و سخنرانی شان زشتی حملات تروریستی را برای مردم توضیح بدهند.
این که خواست رییس جمهور غنی از جانب علمای دینی عملی می‌شود یانه، روشن خواهد شد. در طول این هژده سال هیچ‌گاه عالمان دینی در برابر حملات انتحاری و انفجاری واکنش نشان ندادند. حمله اخیر در هوتل اورانوس، علمای کرام را باید سخت تکان داده باشد‌.
در گذشته برای پرهیز ازموضع گیری علما در برابر گروه‌های تروریستی، و توجیهی که می‌شد، آن بود که این قشر اجتماع اگر در برابر فعل و انفعالات گروه‌های تروریستی موضع بگیرند، تهدید شده و جان شان با خطر مواجه می‌شود. اکنون در صورتی که موضع هم نگیرند به جان آن‌ها رحم نشده و همانند دیگر مردم با حملات تروریستی مواجه خواهند شد؛ پس خاموشی بیشتر از این نه به سود آن‌ها است و نه به سود جامعه.
رویداد اخیر ثابت کرد که برای گروه‌های تروریستی، تر و خشک وجود ندارد و حتی به علما هم رحم نمی‌کنند. سکوت بیشتر علما در قبال حملات تروریستی سبب می‌شود تا داعیه اسلامی گروه‌های تروریستی در جامعه بیشتر رخنه کند.
علمان دین با نکوهش حملات تروریستی می‌توانند دست ردی باشد بر ادعای اسلامی بودن این گروه‌ها.
به باور نویسنده، علما با توجه با حمله خونین اخیر، می‌توانند همانند نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای نابودی شبکه‌های تروریستی مبارزه نمایند. علمان دین با نکوهش حملات انتحاری و انفجاری خیلی سریع می‌توانند ادعای اسلامی بودن گروه‌های تروریستی را غیر انسانی و اسلامی جلوه دهند.
اکنون علما باید متوجه شده باشند که ادامه سکوت در برابر حمله‌های انتحاری و انفجاری در گام نخست خود آن‌ها را تهدید می‌کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا