آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

آغاز پیکارهای انتخاباتی تیم لطیف پدرام/ امنیت با نظام فدرالی تامین می‌شود

عبدالطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ۹۸ نخستین همایش کمپاینی‌اش را با وعده‌‌ ایجاد نظام جمهوری اسلامی فدرالی افغانستان – خراسان و محلی کردن امنیت آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای پدرام امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ اسد) در همایش کمپاینی‌اش در کابل گفت در صورتی که او به قدرت برسد، افغانستان را به زون‌های فدرال تقسیم می‌کند و به مردم صلاحیت می‌دهد که در محلات و اداره فدرال مسایل اقتصادی، اجتماعی و نظامی خود را مدیریت کنند.
آقای پدرام تاکید کرد، فدرالیزمی که او مطرح می‌کند، فدرالیزم قومی نیست: «فدرالیزمی که ما مطرح می‌کنیم فدرالیزم قومی نیست. حدود ۳۵ واحد خرد و کلان قومی وجود دارد. نمی‌شود برای هرکدام یک جمهوری فدرال ایجاد کرد. بنا بر این رویکرد ما برای ایجاد نظام فدرال اقتصادی، اجتماعی و نزدیکی محلات است. این فدرالیزم می‌خواهد هویت همه مردمان سرزمین مان را به طور منصفانه و عادلانه بر بتابد و مطرح کند. اعتقادم این است که هیچ قوم برگزیده‌ای نداریم.»
در عین حال آقای پدرام بحث محلی کردن امنیت را مطرح کرد. او وعده کرد در صورتی که به قدرت برسد، امنیت را محلی می‌کند، طوری که هر کس امنیت محل خود را تأمین کند:«من محلی کردن امنیت را برای این مطرح کردم که مردمان ما در ولایت‌های مختلف، بتوانند از محل‌های‌شان، به دلیل شناختی که از منطقه خود دارند، دفاع کنند تا دیگر لازم نباشد یک برادر ما از قندهار برود در بدخشان بجنگد؛ در منطقه‌ای که هیچ کسی را نمی‌شناسد. این برنامه امنیتی محدود و اجرایی تر است. امنیت با نظام فدرالی محلی می‌شود.»
آقای پدرام افزود که اگر او به قدرت برسد، مثل قانون زبان در سویس که هرکسی می‌تواند به زبان خودش سخن بگوید همه زبان‌های افغانستان را زبان رسمی اعلام می‌کند: « ما در دانشگاه‌ها تنها با زبان‌های فارسی و پشتو نخواهیم نوشت بلکه به تعداد زبان‌های رایج در افغانستان اجازه خواهیم داد که بنویسند.»
آقای پدرام در رابطه به بحث دولت – ملت‌سازی نیز گفت که تفاوت او و محمد اشرف غنی در این زمینه این است که آقای غنی می‌خواهد دولت – ملت‌سازی را در چارچوب یک قوم و حذف سایر اقوم انجام دهد اما او می‌خواهد در چارچوب فدرالیزم دولت – ملت‌سازی کند.
این نامزد ریاست‌ جمهوری تأکید کرد که در ساختار دولتی که او پیشنهاد می‌کند، هیچ قوم در کشور متضرر نمی‌شود و هر قوم جایگاه خودش را دارد.
آقای پدرام یک بار دیگر ادامه کار رییس‌ جمهور غنی را غیرقانونی خواند و بر شکل‌گیری یک حکومت سرپرست تاکید کرد.
انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان قرار است در ششم ماه میزان امسال برگزار شود. این انتخابات هم‌زمان شده است با مذاکرات صلح بین ایالات متحده‌ امریکا و طالبان. آنطور که به نظر می‌رسد روند انتخابات از گفت‌وگوهای صلح متأثر شده و کارزارهای انتخاباتی کم‌رنگ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا