آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

اردوغان خواستار محاکمه اسراییل در دادگاه بین‌المللی شد

خبرگزاری دید: رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محاکمه رژیم اسراییل در دادگاه بین‌المللی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در یک تماس تیلفونی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار محاکمه رژیم اسراییل در پیوند به جنگ غزه شد.

آن‌ها در تماس تیلفونی پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد غزه که قرار است امروز چهارشنبه (۸ قوس) در نیویارک برگزار شود گفت‌وگو کردند.

گوترش و اردوغان درباره انتظارات جامعه جهانی، حملات غیرقانونی رژیم اسراییل، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه و تلاش‌ها برای برقراری صلح پایدار گفت‌وگو کرده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه با نشر بیانیه‌ای به نقل از اردوغان گفته: «اسراییل با نگاه به چشم جامعه بین‌المللی به نقض قوانین بین‌المللی، قوانین جنگ و حقوق بین‌الملل بشردوستانه ادامه می‌دهد و باید پاسخگوی جنایاتی باشد که در مقابل آن‌ها مرتکب شده است».

در همین حال، وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرده است که هاکان فیدان وزیر خارجه این کشور در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت خواهد کرد.

این در حالی است که از آغاز حملات هوایی رژیم اسراییل بر غزه تا کنون دست‌کم ۱۵ هزار فلسطینی که بیشترشان زنان و کودکان هستند، کشته شده‌اند. این حملات به‌دنبال حمله حماس بر سرزمین اشغالی که در آن یک هزار و ۲۰۰ تن کشته شده‌اند، آغاز شده است.

ترکیه به‌شدت از حملات رژیم اسراییل به غزه انتقاد کرده و خواستار آتش‌بس فوری دایمی و تشکیل کشور مستقل فلسطین شده است.

این در حالی است که اردوغان پیش از این نیز حملات رژیم اسراییل بر غزه را نسل‌کشی خوانده و این رژیم را تروریست خطاب کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا