آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ارگ از اختلاف دوستم و قیصاری سود می‏‌برد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. قرار است که انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود. اشرف غنی بدش نمی‌آید که از این گونه کشیدگی‌ها استفاده انتخاباتی خودش را بکند.

در روزهای اخیر اختلاف میان نظام‏الدین قیصاری و جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری علنی شد. نظام‏الدین قیصاری در گذشته از فرماندهان نزدیک به جنرال دوستم در شمال کشور بود. آقای قیصاری در ماه سرطان سال گذشته از سوی نیروهای امنیت ملی به دستور محمد اشرف غنی بازداشت شد. هواداران حزب جنبش در آن زمان تظاهرات خیابانی به راه اندختند اما منجر به رهایی قیصاری نشد و در نهایت جنرال دوستم از ترکیه به افغانستان برگشت. جنرال دوستم در یک تبعید اعلام نشده در ترکیه حضور داشت.
اما اکنون حرف حسابی این است که از اختلاف و کشیدگی جنرال دوستم و نظام‏الدین قیصاری، بیشترین سود را تیم انتخاباتی دولت ساز به نامزدی محمد شرف غنی می‌برد. برخی از منابع سیاسی نیز چنین می‌گویند. در عمر حکومت وحدت ملی به رهبری آقای غنی و عبدالله تجربه شده است که غنی از این گونه کشیدگی‌ها بیشترین سود را برده است.
نظام‏الدین قیصاری معترض است که جنرال دوستم مانع سفر او به شمال کشور شده و همچنان برای رهایی وی از بند امنیت ملی کاری نکرده است. چیزی که از جانب سخنگوی حزب جنبش اسلامی رد می‌شود.
قیصاری گفته جنرال دوستم مدت ۲۰ سال است که شخصیت‌‌های مطرح را کنترول یا سرکوب کرده‌ است.
حال در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. قرار است که انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود. اشرف غنی بدش نمی‌آید که از این گونه کشیدگی ها استفاده انتخاباتی خودش را بکند. حتا ممکن است که اختلاف به میان آمده میان دوستم و قیصاری را شخص آقای غنی مدیریت کرده باشد.
به استدلال نویسنده؛ آقای غنی پیرو همان « سیاست تفرقه بینداز حکومت کن» است. اشرف غنی از کشیدگی میان محمد سرور دانش و محمد کریم خلیلی نیز به قدر کافی سود برده است. آقای خلیلی و دانش در گذشته هم حزبی و متحد همدیگر بودند. اکنون در انتخابات پیش رو، خلیلی متحد انتخاباتی داکتر عبدالله است و دانش معاون دوم دسته انتخاباتی دولت ساز به نامزدی آقای غنی. در واقع راه خلیلی و دانش چون، جنرال دوستم و قیصاری جدا شده است.
اطلاعاتی که نویسنده در اختیار دارد، آقای غنی برای بهره برداری از کشیدگی میان دانش و خلیلی، به معاون دوم خود امکانات بیشتری فراهم کرده است تا بتواند به رقیب انتخاباتی خود که تیم عبدالله و خلیلی باشد، ضربه بزند. در حال حاضر حزب جنبش اسلامی چند پارچه شده است. بخشی زیادی از نیروی جوان این جریان سیاسی متحد انتخاباتی تیم دولت ساز شده‌اند. می‌توان از داکتر نقیب‌الله فایق والی فاریاب نام برد. بعید نیست که نظام‏الدین قیصاری به گونه علنی در انتخابات آینده از غنی حمایت کند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا