آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

حسینی‌ مزاری:

امریکا می‌خواهد افغانستان را به مرکز تروریزم مبدل سازد/ ایران باید امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد

سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی تبیان می‌گوید که امریکا پس از شکست در افغانستان اکنون می‌خواهد این کشور را به مرکز تروریزم مبدل کند. او همچنان اتهامات سنگینی مانند «قاتل»، «جلاد»، «جنایت کار» و «خاین» را بر محمد محقق از سیاسیون کشور وارد کرد.

حسین مزاری این موضوعات را روز پنجشنبه(۱۳ دلو) در همایشی با عنوان «کیستی شهید و نقش آن در مدیریت اجتماع» که به مناسبت پنجمین سالروز حمله انتحاری بر دفتر خبرگزاری آوا در کابل برگزار شده بود، بیان کرد.

حسینی مزاری گفت: امریکا بعد از ۲۰ سال و هزینه کردن میلیاردها دالر در افغانستان شکست خورد و رژیم دست نشانده آن سقوط کرده و امروز در کشورهای مختلف به دنبال توطئه و دسیسه‌های شان هستند.

آقای حسینی مزاری در باره محمد محقق گفت که «محمد محقق قاتل صدها جوان در افغانستان است و باید محاکمه شود. محقق از آغاز تا کنون جز جنایت و خیانت هیچ چیزی برای مردم نکرده است. او در تمام عمرش علیه منافع ملت ایستاده بود».

وی افزود که «محمد محقق با فرماندهی ناکام در شمال افغانستان صدها جوان را در ولایت بلخ به کشتن داد. محقق چهره جهاد و چهره شیعیان را در تاریخ سیاه کرده است».

به گفته آقای مزاری، «افراد چون محقق باید به دادگاه کشانده شود و نباید به آنها اجازه داده شود تا در کشورهای خارج نشسته و علیه منافع شیعیان دسیسه کند».

رییس مرکز فعالیت‌های تبیان در بخشی دیگر از سخنانش گفت که ما پیش از این تصور می‌کردیم‌که با حاکمیت طا-لبان در افغانستان، پاکستان با امارت همسو باشد ولی رویکرد این کشور در این اواخر نشان داده است که رویکرد این کشور تقابل با امارت اسلامی است.

آقای مزاری همچنان گفت که این ادعای پاکستان مبنی بر حضور تروریزم در افغانستان اشتباه است زیرا افعانستان همسایه‌های زیادی دارد و اگر مرکز تروریزم می‌بود علیه کشورهای دیگر نیز افدامات صورت می‌گرفت.

رییس تبیان افزود‌ که پاکستان باید راه تعامل را با امارت اسلامی در پیش بگیرد چون تقابل پاکستان با طا-لبان منافع دولت پاکستان نیست.

وی تقابل پاکستان با طا-لبان را به ضرر منافع ملی پاکستان دانسته و می‌گوید که در این تقابل منافع امریکا دخیل است تا در افغانستان نفوذ داشته باشد.

این در حالی است که تنش میان پاکستان و طا-لبان در پی آن شدت گرفت که تی‌تی‌پی حملاتش را عیله نظامیان پاکستان افزایش داده و مقامات پاکستان می‌گویند که تحریک طا-لبان پاکستان در داخل افغانستان پایگاه دارد.

حسینی مزاری در بخشی دیگر از سخنانش گفت که امریکا تلاش دارد باز هم در منطقه حضور یابد و دخالتش در افغانستان را بیشتر کنند.

وی افزود که کشورهای آسیای مرکزی زمینه‌ساز حضور امریکا شدند و قرار است امریکا در برخی از این کشورها پایگاه نظامی ایجاد کند و از این طریق مرکزی را علیه طا-لبان در تاجیکستان ایجاد کرده و برخی اقدامات را از آنجا مدیریت کند.

وی همچنان گفت که امریکا داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کرده و حمایت می‌کند و می‌خواهد افغانستان را مرکز تروریزم بسازد. کشورهای منطقه باید از امارت اسلامی حمایت کنند و مثل ایران رویکرد داشته باشند و ایران باید روی به رسمیت شناختن طا-لبان کار کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا