آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثجهانحکومتمنطقه

امضای ۱۳ قرارداد تجاری بین افغانستان و ترکمنستان

خبرگزاری دید: با حضور نورالدین عزیزی وزیر صنایع و تجارت طا-لبان و نوراحمد اسلام جار، والی این گروه در هرات ۱۳ قرارداد تجاری مختلف با هیأت ترکمنستان به ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیون دالر به امضا رسیده است.مقامات طا-لبان و ترکمنستان هدف از این قراردادها تجاری را گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور عنوان می کنند.

وزیر صنایع و تجارت طالبان در این مراسم گفت که این قراردادهای تجاری نتیجه سفر قبلی‌اش به ترکمنستان و مذاکره با مقامات آن کشور بوده و از عقد قراردادهای تجاری بیشتری سخن گفته‌اند.

در همین حال نوکر قلی اتاقلی اف، رئیس اتحادیه صعنت‌کاران ترکمنستان نسبت به عقد این قراردادها ابراز خوشبینی کرده و گفته است: در آینده نزدیک قرارداد‌هایی را جهت انتقال محصولات شرکت‌های تولیدی شهرک صنعتی ولایت هرات را به این کشور خواهد بست.

از سوی دیگر نوراحمد اسلام جار، والی هرات از سوی طا-لبان بر تولید معیاری محصولات شرکت‌های تولیدی در این ولایت تاکید داشته و گفت که نیاز است تا محصولات تولیدی صنعت‌کاران هرات بهترین نمونه محصول صادراتی افغانستان به کشور ترکمنستان باشد.

با این حال رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات از سوی طا-لبان، امضای قرارداد را گام مثبت خوانده و اظهار داشت که این تفاهم به روابط اقتصادی ما تاثیر دو جانبه دارد.

گفتنی است که سنگ مرمر و رنگ تولیدی از جمله مواردی است که با امضای قرارداد به کشور ترکمنستان صادر خواهد شد.

حکومت سرپرست در حالی که مورد تحریم قرار گرفته و مشروعیت آنها هنوز مورد قبول بسیاری از کشورها نیست، اما در هفته‌های اخیر شاهد دیدارهای اقتصادی فراوانی با هیئت های مختلف بوده است.

در این دیدارها توافقاتی نیز برای سرمایه‌گذاری در افغانستان صورت گرفته است و حال باید دید این روند به کدام سمت خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا