آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتبصرهتحلیلدولت فراگیرروند صلحزنان

اکراه طا-لبان ، اصرار ملل متحد/ دوام وضعیت کنونی بر مردم

خبرگزاری دید: تعیین نماینده ویژه برای افغانستان از سوی جامعه جهانی با حواشی بسیاری مواجه شده است. این‌گونه به نظر می‌رسد که وضعیت کنونی برای مردم کشور با تمامی جست و خیزهای اخیر جامعه جهانی دوام پیدا خواهد کرد و این نشست‌ها و انتخاب‌ها چیزی جز یک خوش‌بینی به توجه جامعه‌جهانی به وضعیت افغانستان نخواهد بود.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز(۷ حوت) نشستی را درباره افغانستان برگزار کند. تعیین نماینده ویژه از سوی این سازمان برای افغانستان، از موارد کلیدی این نشست است.

بر بنیاد گزارش‌ها، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است گزارش‌ خود را در باره نشست دوحه و توصیه‌هایش را برای تعیین نماینده ویژه، به این شورا ارایه کند.

این در حالی‌ست که چندی پیش نشست سازمان ملل در دوحه برای افغانستان برگزار شد. گرچه این نشست برآیند ملموسی برای مردم افغانستان به دنبال نداشت اما مقامات برگزار کننده این نشست خوش‌بینی خود را برای اجماع جهانی در رابطه با افغانستان ابراز نمودند.

یکی از موارد مهم برگزاری نشست دوحه؛ تعیین نماینده ویژه برای افغانستان بود اما از آن جایی که میز این نشست از گروه های داخلی دخیل در وضعیت افغانستان خالی ماند، تعیین نماینده ویژه به نشست‌های بعدی و همچنین تبادل نظر بیشتر موکول شد.

طا-لبان با آنکه در نشست دوحه دعوت شده بودند اما از شرکت در آن امتناع ورزیدند. از سویی کشورهای منطقه ای در نشست دوحه و پس از آن هر نوع تصمیم گیری برای افغانستان را منوط به موافقت طا-لبان برشمردند.

همچنین؛ اظهارت اخیر حسن قمی، نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان نیز حاکی از این بود که فردی باید به عنوان نماینده ویژه برای افغانستان از سوی سازمان ملل انتخاب شود که اشتراکات بسیاری را با مردم افغانستان داشته و همسو با وضعیت جاری در این کشور باشد گمانه زنی در باره اظهار نظر قمی می تواند این باشد که کشورهای منطقه ترجیح می دهند با موافقت آنها، نماینده ویژه ملل متحد در امور افغانستان گزینش شود.

از یک سو، حکومت سرپرست تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را نمی پذیرد. شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست در تازه ترین اظهارات خود با رد لزوم تعیین نماینده ویژه برای افغانستان گفته است: ” این‌جا دفتر یوناما موجود است نماینده ملل متحد موجود است آن‌ها هم در سیاست و هم در بخش کمک‌های بشری با ما همکار هستند در این وقت ما نیازی به نماینده خاص دیگر نمی‌بینیم که از آن مشکل دیگر جور شود”.

چنین به نظر می رسد که سازمان ملل بر خلاف ادعای خود نتوانسته است اجماع جهانی را با موافقت همه‌ی گروه‌های دخیل در کشور کسب کند. تعیین نماینده ویژه برای افغانستان نیز با اکراه گروه حاکم و همچنین اختلاف سلیقه کشورهای همسایه با ملل متحد در این انتخاب مواجه گردیده است.

فرض بر اینکه نشست‌های آتی ملل متحد در انتخاب نماینده ویژه برای افغانستان نتیجه بدهد و فرد مورد نظر مشخص شود اما با چالش های فراروی آن که عدم پذیرش از سوی حکومت سرپرست و کشورهای منطقه است چگونه می توان به موثریت آن خوش‌بین بود؟!

از یک‌سو؛ در صورتی که گروه حاکم در روابط با نماینده ویژه ملل برای افغانستان همسو نبوده و حتی حضور وی را از دید خود موجه نپندارند، آیا حضور نماینده ویژه ملل متحد در زوایای حل بحران افغانستان فقط صورت نمادین نخواهد داشت؟!

این در حالی ست که؛ روند وضع محدودیت بر مردم کشور از سوی گروه حاکم شدت یافته است؛ منع تصویر برداری و رکورد صدا از مقامات گروه حاکم توسط رسانه‌ها در قندهار ممنوع گردیده است. تماس زنان و دختران با رسانه‌ها منع شده است و اجرای حکم اعدام در ملا عام به دستور مستقیم ملا هیبت الله رهبر گروه طا-لبان افزایش یافته است.

با این تفاصیل این‌گونه به نظر می‌رسد که وضعیت کنونی برای مردم کشور با تمامی جست و خیزهای اخیر جامعه جهانی دوام پیدا خواهد کرد و این نشست‌ها و انتخاب‌ها چیزی جز خوش‌بینی به توجه جامعه‌جهانی به وضعیت افغانستان نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا