آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

بازی با انتخابات در غزنی؛ نباید مسئله قومی شود

در حال حاضر، ارگ و کمیسیون انتخابات هر دو نهاد نزد مردم اعتبارشان را از دست داده‌اند و مردم می‌گویند که کمیسیون انتخابات در تبانی با ارگ تلاش دارد که انتخابات غزنی را قومی و سیاسی کند.


کمیسیون انتخابات اعلام کرده که ممکن است انتخابات پارلمانی ولایت غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. سومین دور از انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور برگزار شد و تکلیف انتخابات غزنی هنوز روشن نیست.
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات این ولایت به گونه حوزه‌ای برگزار خواهد شد. شماری از رهبران سیاسی، نمایندگان فعلی غزنی در پارلمان و جامعه مدنی این ولایت با تصمیم کمیسیون انتخابات ساز مخالف سر دادند. بسیاری‌ها طرح کمیسیون انتخابات را یک اقدام قومی و غیر قانونی توصیف کردند.
براساس قانون انتخابات، هر ولایت یک حوزه انتخاباتی محسوب می‌شود. روی همین دلیل می‌گویند که تصمیم کمیسیون انتخابات یک طرح قومی است. در انتخابات پارلمانی دور گذشته ۱۱ نماینده راه یافته به مجلس نمایندگان از یک قوم خاص بود.
در حالی که هنوز بحث انتخابات ریاست جمهوری جدی نشده است، کمیسیون انتخابات خبر داده که انتخابات پارلمانی این ولایت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برگزار خواهد شد. چندی پیش بسیاری از اعضای کمیسیون انتخابات در برابر پرسش‌های مطرح شده می‌گفتند که انتخابات مجلس نمایندگان این ولایت با انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها اجرا خواهد شد.
به باور نویسنده، کمیسیون انتخابات و حکومت برای این که در قبال انتخابات غزنی در افکار عمومی کشور بی‌تفاوت جلوه پیدا نکند، در خصوص انتخابات این حوزه یک حرف‌هایی می‌زنند.
در حال حاضر، ارگ و کمیسیون انتخابات هر دو نهاد نزد مردم اعتبارشان را از دست داده‌اند و مردم می‌گویند که کمیسیون انتخابات در تبانی با کمیسیون انتخابات تلاش دارد که انتخابات غزنی را قومی و سیاسی کند.
انتخابات پارلمانی ولایت قندهار که به علت ترور جنرال رازق فرمانده پیشین پولیس قندهار از ۲۸ و ۲۹ میزان به ۵ عقرب به تعویق افتاده بود، برگزار شد.
کمیسیون انتخابات بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، باید روی برگزاری انتخابات این ولایت کار کند و در مورد انتخابات غزنی تصمیمی بگیرد که برای همگان قابل قبول باشد.
برخی از منابع تبصره می‌کنند که ممکن است اصلاً انتخابات در ولایت برگزار نشود.
کمیسیون انتخابات نمی‌تواند انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را همزمان برگزار کند. تجربه نشان داده که کمیسیون انتخابات سخت دچار ضعف مدیریتی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا