آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهم

جایگاه عطامحمد نور محفوظ است؛ خاک خشک به دیوار نمی‌چسپد!

داستان آن تصویر این است که یکی از جعل کاران، به خاطر حاشیه‌سازی از یک زاویه عقبی نگاره می‌بردارد تا یک تصویر وارونه از حضور او ارائه کند. این قابل درک است؛ زیرا استاد ستون ثبات کشور و از چهره‌های طراز اول افغانستان است.

فارغ از کشمکش‌های سیاسی که میان ارگ و سپیدار جریان دارد، می‌خواهم عنوان کنم که امروز برخی‌ها بسیار به صورت طفلانه تعدادی تصاویر را منتشر کرده و مدعی شدند که در مراسم تحلیف اشرف غنی برای استاد عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی، جایگاه مناسبی در نظر گرفته نشده است.
من به عنوان کسی که چند سالی با جناب استاد همکاری داشته‌ام، می خواهم دو نکته را یادآوری کنم:
۱) استاد عطامحمد نور در کنار این که در مقابل توده‌ها آدم شکسته نفس، متواضع و عیار است، اما در عرصه سیاست تا هنگامی که از پروتکل‌های تشریفاتی مطمئن نشود در همایشی حضور نمی‌یابد. در نخست تیم تشریفاتش با طرف مقابل پروتکل‌های تشریفاتی را هماهنگی می‌کند، سپس جناب استاد حضور می‌یابد.
در ۲۰ سال اخیر همه ما شاهد بودیم که چگونه سیاستمداران افغانستان در برابر خارجی‌ها تضرع و کرنش می‌کردند، اما حکایت می‌کنند که باری مقامات خارجی از استاد به حضور در کمپ مارمل دعوت می‌کنند. وقتی استاد به دعوت آن‌ها در کمپ مارمل تشریف می‌برد، با مشاهده کوچکترین بی‌نزاکتی از دروازه بر می‌گردد؛ تا این که مقامات خارجی به مقام ولایت برگشته و از وی معذرت می‌خواهند.
عزت نفس استاد در میان سیاستمداران مثال زدنی است. گل خشک به دیوار نمی‌چسپد.
۲) جایگاه امروز استاد در مراسم ارگ نیز در صف اول بوده است. تصاویر اصلی را در زیر بنگرید «تا سیه روی شود هر که در او غش باشد».
اما داستان آن تصویر این است که یکی از جعل کاران، به خاطر حاشیه‌سازی از یک زاویه عقبی نگاره می‌بردارد تا یک تصویر وارونه از حضور او ارائه کند. این قابل درک است؛ زیرا استاد ستون ثبات کشور و از چهره‌های طراز اول افغانستان است. حضور او در هر مراسمی می‌تواند توازن سیاسی را برهم زده و برای جانب مورد نظر مشروعیت ببخشد. بنابراین، طبیعی است که مخالفان کوشش می‌کنند حتا اگر با جعل و تزویر نیز ممکن باشد حاشیه سازی کنند و افکار عامه را از اصل بحث منحرف سازند.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا