آخرین اخبارافغانستانسیاست

خلیلی: انحصار قدرت به سود کشور نیست/ اقوام و پیروان همه مذاهب باید در کشور سهم داشته باشند

محمد کریم خلیلی از رهبران سیاسی کشور در واکنش به تحولات اخیر و تسخیر کابل توسط طالبان می‌گوید که انحصار و تصاحب قدرت به سود آینده کشور و هیچ طرف سیاسی نیست. آقای خلیلی اکنون در پاکستان به سر می‌برد.


به گزارش خبرگزاری دید، محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که در پاکستان به سر می‌برد، در واکنش به تحولات اخیر کشور گفته است که انحصار و تصاحب قدرت به نفع آینده کشور و هیچ طرفی نیست.
خلیلی این موضوع را روز گذشته(۲۷ اسد) در صفحه فیسبوکش نوشته است: «رویداد اخیری که طی آن پایتخت کشور از سوی تحریک طالبان تصرف گردید، بار دیگر کشور ما را با یک دگرگونی عظیم روبه‌رو ساخت. این دگرگونی تنها در بعد نظامی و سیاسی خلاصه نمی‌شود، بلکه پیامدهای آن، ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد».
او افزوده است که با جمعی از سیاسیون کشور به اسلام‌آباد سفر کرده است تا حمایت مقام‌های دولت پاکستان را برای کمک به تشکیل یک حکومت فراگیر، همه‌شمول و مبتنی بر تفاهم و عدالت در افغانستان جلب کنند.
خلیلی تأکید کرده است که پاکستان حمایتش از داعیه تشکیل «یک حکومت همه‌شمول و مبتنی بر رضایت همه‌ مردم، شخصیت‌ها و محورهای سیاسی افغانستان» را به‌شکل روشن اظهار کرده است.
او تصریح کرده است که مردم افغانستان از جنگ‌ها و منازعات خونین و مزمن، به ‌شدت خسته شده‌اند و این را همه باید درک کرده باشند. وی افزوده است که هیچ طرح سیاسی برای برقراری ثبات و نظم سیاسی از طریق غلبه و فشار در کشور به نتیجه نمی‌رسد.
او با بیان این‌که قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد، گفته است: «تصاحب و انحصار قدرت را به نفع آینده کشور و هیچ طرفی نمی‌دانم. ثبات سیاسی در کشور ما فقط از یک طریق به دست می‌آید که همه در قدرت سیاسی شریک باشند و هیچ طرفی از طرف‌ها، هیچ قومی از اقوام شریف کشور، هیچ یک از پیروان مذاهب اسلامی و هیچ نیروی سیاسی خود را از دایره تصمیم‌گیری‌های ملی و نظم سیاسی بیرون احساس نکنند».
خلیلی گفته است حالا که طالبان به قدرت سیاسی دست یافته‌اند و روندهای سیاسی از نو آغاز شده، یک فرصت برای تشکیل چنین نظم سیاسی نیز پیش آمده است. او ابراز امیدواری کرده است که رهبران طالبان به این موضوع توجه کنند. به گفته او تشکیل حکومت مبتنی بر عدالت و تفاهم تمام جوانب، هم مشروعیت ملی و بین‌المللیِ نظام سیاسی آینده را تضمین می‌کند و هم به جنگ و منازعه نقطه پایان می‌گذارد.
به همین ترتیب او تأکید کرده است که یک نظام فراگیر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه و همسایه افغانستان را نیز رفع می‌کند.
این در حالی است که کابل از سوی طالبان تصرف شده و اشرف غنی به عنوان زمامدار رژیم گذشته از کشور فرار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا