آخرین اخبارافغانستانتبصرهتحلیلسیاست

که داعش در افغانستان «حضور فزیکی» ندارد!!!!

این حمله که هزینه آن را جامعه تشیع افغانستان پرداخت، دهن کجی و عکس‌العمل مستقیم گروه داعش(دست کم از نگاه احتمالات) به اظهارات اخیر ملا یعقوب مجاهد و مولوی امیرخان متقی سرپرست های وزارت دفاع و خارجه بوده؛ زیرا این دو مقام بلندپایه سرپرست اخیراً و مثل گذشته منکر حضور فزیکی گروه داعش در افغانستان شدند و حتی مولوی متقی یک گام پیشتر رفته و کشورهای همسایه را متهم به حمایت از این گروه کرد

حمله تروریستی بر نماز گزاران در ولسوالی گذره ولایت هرات دست کم ۷ کشته به شمول کودکان برجای گذاشت. این حمله تروریستی نه از نوع انتحاری، که از گونه تیراندازی مستقیم بر افراد غیر نظامی شیعه بود و چنین عملی از سوی گروه داعش مسبوق به سابقه است؛ چون شبیهی این حمله در کابل و برخی نقاط دیگر نیز علیه نمازگزاران شیعه از سوی گروه تروریستی داعش صورت گرفته و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.
هرچند تاکنون گروهی مسئولیت حمله بر نمازگزاران شیعه را در ولایت هرات به دوش نگرفته، اما با توجه به چند نکته اساسی در نحوه انجام حمله تروریستی و شیوه گروه داعش در گرفتن مسئولیت حملات هراس‌افکنانه این چنین علیه شیعیان، می‌توان انتظار داشت که مسئول آن نیز گروه داعش است. از آن گذشته، جز گروه داعش هیچ سازمان و گروه تروریستی، افراطی و رادیکال دیگر، خصومت علنی علیه شیعیان را در ماهیت وجودی خویش تعریف نکرده است.
توجه به نکات:
۱- قربانیان این حمله شیعیان بودند.
۲- حمله به صورت هدفمند علیه پیروان مذهب جعفری اجرا شد.
۳- داعش قبلاً علیه شیعیان دست به چنین حملاتی زده است.
۴- شیوه حمله شباهت زیادی به حملات قبلی داعش دارد.
۵- دیر به دوش گرفتن مسئولیت حمله از سوی داعش سابقه دارد.
۶- حمله پس از اظهارات مولوی متقی و ملا یعقوب مجاهد در باره گروه داعش انجام شد.
اگرچه حمله به هر انسانی و حتی هر ذیروحی شدیداً شنیع، غیر انسانی و ناپذیرفتنی است، اما انجام این چنین حملات علیه بشریت، مستقیماً مسئولیت بزرگی را متوجه جامعه جهانی، ملل متحد، نهادهای حامی حقوق بشر و دولت‌های بر سر اقتدار می‌سازد تا از جان و عزت و کرامت انسانی شهروندان فارغ از حب و بغض‌های مذهبی، زبانی، نژادی و اجتماعی حفاظت کنند؛ چیزی که تاکنون در باره جامعه تشیع و افغانستان محسوس نبوده و از صدور چند اعلامیه فراتر نرفته است.
این حمله که در یک نقطه دور دست در غرب کشور انجام شد، صرف نظر از این که تلفات آن چقدر برای اجتماع افغانستان کمرشکن است و عدم امنیت را تداعی می‌کند، این پرسش را در ذهن متبادر می‌کند که آیا داعش در افغانستان «حضور فزیکی» ندارد؟
به نظر می‌رسد، این حمله که هزینه آن را جامعه تشیع افغانستان پرداخت، دهن کجی و عکس‌العمل مستقیم گروه داعش(دست کم از نگاه احتمالات) به اظهارات اخیر ملا یعقوب مجاهد و مولوی امیرخان متقی سرپرست های وزارت دفاع و خارجه بوده؛ زیرا این دو مقام بلندپایه سرپرست اخیراً و مثل گذشته منکر حضور فزیکی گروه داعش در افغانستان شدند و حتی مولوی متقی یک گام پیشتر رفته و کشورهای همسایه را متهم به حمایت از این گروه کرد.
ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع در دیدار با هیئت مالیزیایی مدعی شد که گروه داعش در افغانستان « حضور فزیکی» ندارد کما این که در گذشته نیز چنین ادعایی مطرح شده است.
با توجه به این نکته، گروه داعش به گمان نزدیک به یقین مسئولیت این رویداد خونین و غم‌انگیز را به دو شمی‌گیرد تا نشان دهد که معکوس اظهارات ملا مجاهد و متقی، حضور خطرناک و خونین و فاجعه باری در افغانستان دارد و هرگاه بخواهد در هر نقطه کشور و حتی منطقه می‌تواند عملیات و حملات خونین و پیچیده را انجام دهد.
روی دیگر سکه حمله به نمازگزاران شیعه در غرب کشور می‌تواند پیام گروه تروریستی داعش به جانب ایران باشد، این گروه ایران را دشمن شماره یک خود تعریف می‌کند و سابقه رویارویی با آن را در عراق و سوریه دارد و هنوز طعم تلخ شکستی را که تهران در آن دو کشور بر این گروه وارد کرد، از یاد نبرده است؛ روی این ملحوظ بدش نمی‌آید که در مرزهای شرقی ایران تحرکاتی داشته و آن مناطق را ناامن بسازد.
اما فارغ از این که هدف و پیام گروه داعش یا هر گروه تروریستی دیگر از این گونه حملات چه است و به کجا می‌انجامد، این نکته کاملاً واضح است که ریختن خون شهروندان بی‌گناه افغانستان با هیچ منطق و منهجی توجیه شدنی نیست و باید متوقف شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا