آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرحکومتخبر های مهمرسانه‌هازنانکودکان

رسانه‌ها: طا-لبان یک‌هزار و ۱۹۶ حمله انتحاری درافغانستان انجام داده‌اند

خبرگزاری دید: بر اساس گزارش تحقیقی که یکی از رسانه‌های بین‌المللی انجام داده است؛  گروه طا-لبان از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹ حدود ۱ هزار و ۱۹۶ حمله انتحاری در افغانستان انجام داده‌ و گروه حقانی روی آموزش بمبگذاران انتحاری متمرکز بوده است.

به نقل از افغانستان اینترنشنال؛ بخش پشتوی این رسانه در یک گزارش تحقیقی با استناد به اطلاعات ۴۱ منبع به تاریخچه حملات انتحاری در افغانستان پرداخته و با ۱۲ عضو خانواده مهاجمان انتحاری نیز مصاحبه کرده است. 

  آمار این گزارش تحقیقی از ۴۱ منبع اعم از نهادهای بین‌المللی، نهادهای داخلی، نهادهای تحقیقاتی صلح و جنگ و برخی نهادهای تحت کنترول طا-لبان بدست آمده است.

در این گزارش روایت ۱۲ مهاجم آورده شده است. اطلاعات مربوط به خانواده‌های آنها مخفی نگهداشته شده و برای کسانی که با آنها مصاحبه شده، نام مستعار انتخاب شده است.

 شورای امنیت ملی امریکا در سال ۲۰۰۰ در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسامه بن لادن، رهبر پیشین القا/عده، مراکز آموزشی برای مهاجمان انتحاری در افغانستان ایجاد کرد.

طا-لبان به کمک پاکستان و القا/عده، یک مرکز آموزشی برای مهاجمان انتحاری در سال ۲۰۰۴ در منطقه میرعلی وزیرستان افتتاح کرد که مسئولیت آن را جلال‌الدین حقانی برعهده داشت.

 بر اساس آرشیو اسناد محرمانه ارگ، در ثور ۱۳۸۳ امنیت ملی افغانستان یک یادداشت برای حامد کرزی، رئیس جمهور وقت افغانستان فرستاد که در آن به افتتاح این مرکز اشاره شده بود.

بنا به اسناد، در افغانستان، نخستین حمله انتحاری  در سنبله ۱۳۸۰ به جان احمدشاه مسعود و توسط چند عضو عرب القا/عده انجام شد. پس از سقوط حکومت طا-لبان در پایان ۱۳۸۰، سلسله حملات انتحاری عمدتا علیه نیروهای افغانستان و خارجی آغاز یافت و شدت گرفت.

در نتیجه برخورد یک تاکسی مملو از مواد منفجره با یک موتر بس در ماه جوزا ۱۳۸۲، چهار عضو آلمانی آیساف و یک مترجم افغانستانی آنها کشته شدند.

در قوس ۱۳۸۲، یک عامل انتحاری در میدان هوایی کابل پس از اینکه از سوی نیروهای پولیس بازداشت شد، خود را منفجر کرد و پنج سرباز را کشت.

در آن زمان، سخنگوی طا-لبان به الجزیره گفت که این آغاز حملات انتحاری است 

پس از حملات فوق، سلسله حملات انتحاری دیگری در سال‌های ۸۳ و ۸۴ در ولایات کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، زابل، ارزگان و هلمند روی داد که بیشتر قربانیان آن‌ها، غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان بودند.

 بر اساس گزارش شورای امنیت دولت پیشین افغانستان،  از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۹، حدود ۱۱۹۶ حمله انتحاری توسط طا-لبان در افغانستان انجام شده است. بیشتر این حملات انتحاری در ولایات کابل، قندهار، هلمند، پروان، قندوز، ننگرهار، زابل، پکتیا، میدان وردک و غزنی صورت گرفت.

 سراج الدین حقانی، وزیر داخله طا-لبان در نشستی در ۳ حوت ۱۴۰۰ گفت که ۱۰۵۰ مهاجم انتحاری توسط او آموزش دیده و در افغانستان حملاتی را انجام دادند.

ریاست الوزرای طا-لبان در یک دستور ویژه فهرستی از ۲۳۹ خانواده مهاجمان انتحاری را به اداره امور ارسال کرد که بر اساس آن برای عید به آنها کمک شود.

 در این فهرست اسامی و شماره تماس آن دسته از مهاجمان انتحاری که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ به مناطق مختلف افغانستان حمله کردند، درج شده است. در این فهرست از وزارت مالیه خواسته شده است که برای هر خانواده ۱۰۰ هزار افغانی اهدا کند و وزارت رسیدگی به حوادث برای این خانواده‌ها اقلام غذایی و غیرخوراکی فراهم آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا