آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

سخنرانان: تقریب مذاهب مسئولیت علما است/ شناخت درست مذاهب شیعه وسنی از یکدیگر اختلافات را از میان می‌برد

خبرگزاری دید: سخنرانان در مراسم شهادت امام جعفر صادق(ع) که در کابل برگزار شده بود گفتند که حل اختلافات میان مذاهب اسلامی و تقریب آن مسئولیت بزرگی است‌که بر عهده علما است. استاد اکبری معاون شورای علمای شیعه کشور در این مراسم ابراز داشته است: برگزاری چنین سمینارهای علمی می‌تواند مردم مسلمان را از مذهب همدیگر شان آگاه کند و شیعه در باره مذهب اهل سنت بداند و سنی در مورد مذهب شیعیان بداند که این امر باعث می‌شود اختلافات کنار گذاشته شود و جلو قتل و کشتار در جامعه اسلامی گرفته می‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دید؛ دفتر آیت الله شیخ محمد یعقوبی از‌ مراجع تقلید شیعیان امروز شنیه (۱۵ ثور) به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق “سمینار شخصیت دینی و علمی حضرت امام جعفر صادق (ع) ” را با حضور علما و ده‌ها تن از شهروندان برگزار کرد.

محمد اکبری‌ معاون شورای علمای شیعه افغانستان در مورد شخصیت امام صادق گفت که علما در جهان اسلام کتاب‌های زیادی در مورد امام جعفر صادق نوشته است و هر کدام بخش از زندگی آن امام را بررسی کرده است.
آقای اکبری به نقل یک دانشمند مصری گفت که وی در کتابی نوشته است که امام جعفر صادق(ع) هر کاری را که می‌کرد از روی اخلاص و محض بخاطر رضای خداوند بود.


وی همچنان گفت که برگزاری چنین سمینارهای علمی می‌تواند مردم مسلمان را از مذهب همدیگر شان آگاه کند و شیعه در باره مذهب اهل سنت بداند و سنی در مورد مذهب شیعیان بداند که این امر باعث می‌شود اختلافات کنار گذاشته شود و جلو قتل و کشتار در جامعه اسلامی گرفته می‌شود.
آقای اکبری افزود که امام ابو حنیفه که یکی از شاگردان امام جعفر صادق(ع) بود می‌گوید که عالم کسی است که تمام اختلافات دیدگاه‌ها میان علما را می‌داند.
مولوی ابراهیم بارکزی رییس علمای غرب کابل گفت که پیامبر اسلام، حضرت علی و دختر پیامبر حضرت فاطمه الگوی از مهربانی و تواضع بود.


آقای بارکزی می‌گوید که روزی مرد فقیری نزد حضرت محمد امد و مسلمان شد، حضرت پیامبر از آن مرد پرسید که آیا در قبیله شما فقیر است. آن مرد افزود که در میان ۳ هزار نفر در قبیله شان او فقیر ترین شخص است، حضرت پیامبر دستور داد که به این مردم کمک کنید در این زمان حضرت علی (ع) گفت که من دستارم را که دیروز خریدم به این مرد کمک می‌کنم. بعد از آن حضرت پیامبر به سلمان فارس دستور داد تا برای این مرد غذا فراهم کند و سلمان رفت پشت در حضرت فاطمه و گفت طعام نیاز است، دختر پیامبر گفت که ما چند روزی است که چند خرما در خانه داریم ولی چادرم را بگیر و به ببر به بازار گرو بگذار با پولش برای آن مرد غذا تهیه کن.
وی می‌افزاید که بعد از دیدن این برخورد پیامبر و اهلبیت‌اش آن مرد گفت که در تورات ما آمده است که پیامبر آخر زمان مهربان و بخشنده است.

آقای بارکزی در مورد وضعیت کنونی در میان پیروان مذاهب اسلامی گفت که عملکرد ما مسلمانان یهودی است و در روز قیامت علما مسئولیت بسیار جدی دارند
وی افزود که امام جعفر صادق شخصی نیست که در ۱۵ دقیقه یا یک ساعت در موردش صحبت کنیم و بتوانیم زوایایی زندگی آن حضرت را بررسی کنیم بلکه سال‌ها زمان نیاز است که در این مورد صحبت شود.

اهل سنت باید بفهمند که امام جعفر صادق کی بوده و اهل تشیع بفهمند که امام ابو حنیفه کی بود، باید علمای اهل سنت در مورد امام جعفر صادق برنامه بگیرد و آن امام را به مردم معرفی کند و همان علمای اهل تشیع امام ابوحنیفه را به مردم معرفی کند.
از سوی دیگر دکتر فصیحی دولتشاهی استاد دانشگاه گفت که عصر امام جعفر صادق چندین ویژگی دارد. عصر امام صادق با تحولات دانش و علمی و رشد علوم فقهی و کلامی همراه بوده است.


آقای دولتشاهی افزود که در مدرسه دینی که امام جعفر صادق ایجاد کرده بود بنا به روایتی۴۰۰۰ شاگرد داشت. جریان‌های کلامی نیز‌ در زمان امام رشد داشت و برخی از این جریان‌ها جریان‌های انحرافی بود.
ایشان افزود: یکی‌از جریان‌های فعال در عصر‌ امام صادق خوارج است و این جریان در جنگ صفین ایجاد شد اما در زمان امام صادق بخاطر فضای باز سیاسی این جریان رشد و گسترش کرد و مبنای تفکر این جریان تکفیر است.
وی افزود که چون امام علی حاکمیت سیاسی را پذیرفت از دید خوارج کافر شده بود و باید توبه می‌کرد کسانی که به حاکمیت سیاسی همراه می‌شدند از دید آن ها کافر هستند و باید توبه کنند. حکومت حضرت عثمان نیز شامل این دسته است. آنها کسانی که از خط مشی آنها پیروی نمیکردند به زعم آنها کافر بودند.
آقای دولتشاهی افزود که خط فکری‌ امام صادق و امام ابوحنیفه مدارا و گفت‌وگو است ولی از‌ خوارج برعکس آن است. بصیرت و درایت سیاسی خطر فکری امام صادق و ابوحنیفه است.
همچنان خط فکری‌ امام صادق و شاگردش کتاب و عقل معطوف به شریعت است. خط فکری‌ آنها فقه پویا و مصلحت گرا است. خط فکری‌آنها تلفیق عبادت و عقلانیت است ولی برخی از جریان‌ها که به دلیل فضای باز سیاسی در ان زمان رشد کرده بود با آنها مخالف بودند.
از سوی دیگر سید عباس مظفری رییس مرکز فقهی ایمه اطهار می‌گوید که عصر امام جعفر صادق عصر ظهور جریان‌ها، مذاهب و فرق مختلف بود و بازار گفت‌وگوهای علمی و مناظرات علمی و سیاسی بسیار داغ بود.

آقای مظفری افزود که در زمان امام صادق جعل حدیث بسیار شایع بود و امام با شاه کار استثنایی که انجام داد باعث شد مذهب شیعه به صورت بسیار گسترده گسترش پیدا کند. اصول و مبانی شیعه در ابعاد مختلف توسط امام صادق تبین شد و هم از لحاظ جغرافیایی گسترش زیادی پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا