آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

سفیر پیشین ایران: اعتراف امریکا به «شکست» در افغانستان قابل توجه است

خبرگزاری دید: سفیر پیشین ایران در افغانستان در جلسه نقد و بررسی کتاب «جنگ پنهان» می‌گوید که اعتراف صریح امریکا به شکست در افغانستان قابل توجه است.

محمدرضا بهرامی سفیر پیشین ایران در افغانستان در جلسه نقد و بررسی کتابی با عنوان «جنگ پنهان» یا «تاریخ جنگ پنهان» «نوشته کریگ ویت لاک» به چندین مورد مهم در زمینه ۱۱ سپتمبر و حضور امریکا در افغانستان، عدم برنامه‌های منسجم واشنگتن و در نهایت اعتراف به شکست و خروج فاجعه‌بار از این کشور اشاره کرده است.

بهرامی با اشاره به اعتراف صریح مقامات امریکایی در این کتاب به شکست در افغانستان گفته است:  یکی از وجوه برجسته این کتاب امپراطوری دروغی بود که در طول این بیست سال هیئت حاکمه امریکا به افکار عمومی مردم خود تزریق کردند.

وی در ادامه می‌گوید که بر حسب ظاهر علتی که باعث شد امریکا به افغانستان حمله کند حادثه ۱۱ سپتمبر است که به گفته وی، این حادثه در برگیرنده چند تحول قابل ملاحظه بود:

۱- برای اولین بار ماده پنج ناتو فعال شد. بعد از جنگ جهانی دوم و حتی در دوران جنگ سرد از ماده پنج استفاده نشده بود.

۲- ۱۱ سپتمبر باعث شد تا دولت امریکا مجوزی از کانگرس این کشور بگیرد تا هر زمانی که ایجاب کرد امکان عملیات نظامی تحت آن مجوز را داشته باشد.

۳- این حادثه موجب شد تا مبارزه با تروریزم اولویت اول استراتژی امنیت ملی امریکا برای یک دهه باشد. از اثرات جانبی این دهه که نزد برخی به دهه غفلت مشهور شده رشد قابل توجه تولید ناخالص GDP چین بود که طی یک دهه ۵ برابر رشد کرد.

۴- اهمیت ۱۱ سپتمبر به اندازه‌ای بود که آن را با پایان جنگ سرد مقایسه کردند. از این منظر نمی‌توان اثرات ۱۱ سپتمبر را نادیده گرفت.

سفیر پیشین ایران با استناد به این کتاب گفته که امریکا ۱۴۴/۷۱ میلیارد دالر صرف بازسازی حوزه‌های مختلف در افغانستان کرده، در حالی که هنوز کابل به عنوان پایتخت دارای سیستم برق، آب آشامیدنی، فاضلاب و دیگر خدمات عمومی نیست و خیابان‌های کابل هنوز به صورت کامل آسفالت نشده‌.

به گفته وی، در این کتاب بیان شده است که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ وزارت دفاع سه هزار قرارداد منعقد می‌کند که ارزش این قراردادها ۱۰۶ میلیارد دالر بوده است و در مصاحبه‌ها و تحقیقات مشخص می‌شود که ۱۸ درصد این پول در اختیار طا-لبان و دیگر گروه‌ها قرار گرفته و ۱۵ درصد آن در اختیار مقام‌های دولتی که بیان می‌شود فاسد بودند، قرار می‌گیرد. یعنی به طور مشخص یک‌سوم این پول بیهوده مصرف شده است.

بهرامی با اشاره به نکته‌های این کتاب خاطرنشان کرده که در امریکا این برداشت وجود دارد که سیاست مانند تجارت است، هر جا امریکا احساس کند که منافع او ایجاب می‌کند فارغ از همه تعهدات حتماً از آن موضع عقب‌نشینی می‌کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد نقد و بررسی این کتاب بیان داشته که پیروزی طا-لبان در سال ۲۰۲۱، الهام‌بخش جریان‌های تندرو اسلامی گردید.

وی افزوده است: این پیروزی موتور محرکه افراط‌گرایی و تندروی را حتماً روشن خواهد کرد که نمونه آن را می‌توان در تحریک طا-لبان پاکستان یا TTP دید.

او همچنین به عدم وجود برنامه منسجم و همه جانبه از سوی امریکا در مورد افغانستان نیز اشاره کرده است.

با این همه، سفیر پیشین ایران گفته که این کتاب تنها بخشی از واقعیت‌های جنگ ۲۰ ساله را بیان می‌کند. چون همه اطلاعاتی که مربوط به جنگ امریکا در افغانستان بود در این کتاب ذکر نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا