آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌هامنطقه

مرکز خبرنگاران : طی یکسال گذشته از سوی طا-لبان، ۶۴ خبرنگار بازداشت و ۷۳ تن دیگر تهدید شده‌اند

خبرگزاری دید: مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارش به مناسبت “روز جهانی آزادی مطبوعات” می‌گوید در یک سال اخیر ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۷۳ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران‌ از سوی طا-لبان می‌ باشد.

این مرکز امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ ثور) در گزارش خود گفته است که محدودیت‌ها بر رسانه‌ها در یک سال اخیر از لحاظ آماری کاهش یافته، اما از لحاظ ساختاری افزایش یافته است‌.

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که اکنون در کنار اداره‌ی استخبارات طا-لبان، اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر این گروه نیز خبرنگاران را احضار، بازجویی و بازداشت می‌کند.

این مرکز افزوده است که طا-لبان در یک سال اخیر، شکل دیگری از فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران را اجرایی کرده‌اند که عبارت است از تشدید محدودیت بر دسترسی به اطلاعات، نظارت بر نشر گزارش‌ها قبل و بعد از نشر، نظارت از فعالیت خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی و افزایش فشار اقتصادی بر رسانه‌ها با افزایش مالیات و هزینه‌های جانبی.

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید؛ “مقام‌های طا-لبان به ندرت با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و سخن‌گویان رسمی نیز برای همه‌ی خبرنگاران آزاد و در زمان مناسب قابل دسترس نیستند و یا به سادگی و به راحتی از پاسخ‌گویی به سؤال‌های جدی و عمیق خودداری می‌کنند. در چنین وضعیتی، خبرنگاران اجازه ندارند به منابع مستقل و یا منابع باز و آزاد که روایت متفاوت و غیرهم‌سو با سیاست حکومت طالبان ارائه کند، اتکا کنند و حتا کارکرد آنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز باید بر مبنای دستورالعمل‌های رسانه‌ای طالبان باشد.”

مرکز خبرنگاران‌ افغانستان همچنین گفته است که اکنون علاوه بر رهبر و مقام‌های ارشد طا-لبان، مقام‌های قدرتمند این گروه نیز بر رسانه‌ها محدودیت وضع می‌کنند.

براساس گزارش این مرکز، در یک سال اخیر از چهار دستورالعمل محدودکننده‌ی طا-لبان علیه خبرنگاران سه دستورالعمل از سوی مقام‌‌های محلی این گروه در هلمند، قندهار و خوست صادر شده است.

این مرکز گفته است که مقام‌های محلی طا-لبان در هلمند نشر صدای زنان، در قندهار عکس گرفتن و مصاحبه‌ی ویدیویی و در خوست تماس تلفنی زنان با رسانه‌ها را منع کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد که این دستورالعمل‌ها که در برخی موارد بسیار گسترده و مبهم می‌باشد، بر کار خبرنگاران، تولید برنامه‌ی رسانه‌ها و محتوای کاری آن‌ها تأثیر ویرانگر داشته است.

این مرکز افزوده است هرچند مقام‌های طا-لبان به‌طور مشخص در مورد پی‌آمدهای خودداری خبرنگاران و رسانه‌ها از اجرای این دستور‌العمل‌ها به‌صورت واضح سخن نمی‌زنند، با این‌حال رسانه‌ها و یا خبرنگارانی که این دستورها را نادیده گرفته‌اند، تهدید و یا زندانی شده‌اند و یا رسانه‌ها با اقدام‌های تنبیهی، از جمله منع فعالیت موقت یا دائمی مواجه شده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از ادامه‌ی محدودیت‌ها از سوی طا-لبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و نسبت به پی‌آمدهای منفی آن هشدار داده است.

این مرکز از طا-لبان خواسته است که به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارند و اجازه دهند که رسانه‌ها و خبرنگاران براساس قانون دسترسی به اطلاعات و قانون رسانه‌های همگانی فعالیت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا