آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

صادرات افغانستان در یک ماه گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است

خبرگزاری دید: مطابق آمار منتشر شده از سوی اداره ملی آمار(احصاییه)، صادرات افغانستان طی یک ماه گذشته نزدیک به ۱۹ درصد کاهش داشته است.

اداره ملی آمار روز گذشته «سه‌شنبه، ۲۸ حمل) اعلام کرد که میزان صادرات افغانستان در حوت ۱۴۰۲ نسبت به همین زمان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۲.۹ میلیون دالر (حدود ۱۹ درصد) کاهش یافته است.

این اداره ارزش مجموعی صادرات افغانستان در ماه حوت را حدود ۱۴۱ میلیون دالر گفته است.

این اداره افزوده که در این مدت میزان واردات افغانستان نزدیک به ۱۰۰میلیون دالر افزایش یافته است. میزان واردات افغانستان در حوت ۱۴۰۱خورشیدی ۶۹۰.۴میلیون دالر بوده، اما این رقم در حوت ۱۴۰۲ به ۷۸۹.۶ میلیون دالر افزایش یافت.

براساس آمار این اداره، در حوت سال ۱۴۰۱ صادرات افغانستان ۱۷۴ میلیون دالر بوده، در حالی‌ که در حوت سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۴۱.۱ میلیون دالر کاهش یافته است.

اداره آمار در حالی از کاهش حدود ۱۹ درصدی صادرات در یک ماه خبر داده که وزارت تجارت کاهش صادرات در کل سال ۱۴۰۲ را شش درصد اعلام کرد.

این در حالی است که مبادلات تجاری زمینی افغانستان و پاکستان به دلایل درگیری‌های مرزی و اختلافات تجاری در سال ۱۴۰۲ بارها دچار اختلال شد.

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که پاکستان واردات زغال سنگ، مهم‌ترین محصول تجاری حکومت سرپرست را کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا