آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

در همایش تجلیل از روز فرهنگ بلوچ‌ها:

صلح متعلق به تمام مردم افغانستان است/ قوم بلوچ در ساختار قدرت سهیم شود

۲ مارچ (۱۲حوت) روز بین‌المللی فرهنگ بلوچ‌ها در کابل گرامی داشته شد. در این همایش سخنرانان تاکید کردند که باید قومیت بلوچ در ساختار سیاسی و قدرت افغانستان سهیم ساخته شود و همچنان روند صلح متعلق به تمام مردم افغانستان است.

۲ مارچ (۱۲حوت) روز بین‌المللی فرهنگ بلوچ‌ها در کابل گرامی داشته شد. در این همایش سخنرانان تاکید کردند که باید قومیت بلوچ در ساختار سیاسی و قدرت افغانستان سهیم ساخته شود و همچنان روند صلح متعلق به تمام مردم افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری دید، سخنرانان در همایش تجلیل از روز فرهنگ بلوچ‌ها در کابل، بر اهمیت حضور تمام اقوام کشور در ساختار قدرت تاکید نموده و گفتند که در روند ملی صلح باید حضور و دیدگاه تمام اقوام کشور دخیل ساخته شود.
سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر که در این همایش سخنرانی داشت، گفت: بلوچ‌ها مردمانی غنی از فرهنگ و قومی بزرگ در افغانستان و منطقه هستند. مردم بلوچ قومی بزرگ و دارای فرهنگ غنی هستند و خوب است که در این شرایط ما تلاش کنیم تا آنچه را به دست آورده‌ایم از دست ندهیم.


آقای محمودی این همایش و تجلیل از روز فرهنگ بلوچ‌ها را آغازی خواند که باید تشویق شده و گسترش یابد روی دیگر فرهنگ‌هایی که در جامعه نهفته است و باور سازد همه آن‌ها را
رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر در سخنانش به موضوع صلح نیز پرداخته و آن را متعلق به همه مردم افغانستان دانست.
او گفت: صلح متعلق به همه مردم افغانستان است و باید در این پروسه نظریات و دیدگاه‌های همه مردم مد نظر گرفته شود.
آقای محمودی حفظ ارزش‌های نزدیک به دو دهه اخیر را در پروسه صلح مهم دانسته تاکید کرد که این ارزش‌ها باید در هر حال حفظ شود.


در همین حال، نظام‌الدین فطرت بلوچ رییس شورای بلوچ‌ها در تجلیل از روز فرهنگ بلوچ گفت: مردم بلوچ در دستگاه حکومت فعلی خود را نمی‌بینند و در حالی که اقوام افغانستان همه با هم برادر و ملت واحد هستند.


وی همچنان گفت از نظام منتخب جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهیم که خواسته‌های قوم بلوچ و حساسیت‌های موجوده در کشور را در نظر بگیرد.
فطرت: برای تصریح بخشیدن به گفت‌وگوهای صلح اجماع ملی باید شکل بگیرد و در شکل‌گیری اجماع ملی منافع اقوام ساکن در کشور باید در نظر گرفته شود.
از سویی هم، محمد یعقوب احمدزی معین اقوام و قبایل که در این محفل حضور یافته بود گفت: ما باید تلاش کنیم تا در بین خود انسجام داشته باشیم و اینکه جنگ جز بربادی چیز دیگر ندارد.
وی همچنان گفت باید از این نظام حمایت کنیم تا بتوانیم به صلح برسیم.
به گفته احمدزی، اقوام مختلف می‌توانند صلح را در کشور بیاورند اگر ما دست به دست هم بدهیم و متحد شویم.
حامد بهیر رییس بنیاد حامد کرزی گفت: ما همه اقوام افغانستان گل‌های رنگارنگ یک باغ هستیم و باید در بین خود وحدت و یک پارچگی داشته باشیم.

روز بین‌المللی قوم بلوچ از سوی بلوچ‌های ساکن کشورهای مختلف منطقه گرامی داشته می‌شود، قوم بلوچ در افغانستان یکی از اقوام بزرگ بوده و در نقاط مختلف کشور پراکنده است. این قوم دارای زبان و فرهنگ و عنعنات ویژه ولی زیبا می‌باشد. قوم بلوچ افغانستان بیشتر در ولایت نیمروز ساکن است.

نویسنده

سید محمد حسین حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا