آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

طا-لبان خواستار روشن شدن کار پروژه تاپی از سوی ترکمنستان شدند

خبرگزاری دید: منابع رسمی طا-لبان گفته‌اند که هیئتی از جانب آن‌ها با جانب ترکمنستان در باره روشن شدن کار پروژه تاپی صحبت کرده و خواستار روشن شدن موضع این کشور شده‌اند.


خبرگزاری باختر گزارش داده که هیئت طا-لبان از مقامات ترکمنستانی خواسته‌اند تا برنامه شروع کار این پروژه را در اختیار وزارت معادن طا-لبان قرار دهد.
کار راه اندازی و ساخت پروژه انتقال گاز ترکمنستان که در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد، به دلیل وضعیت امنیتی در افغانستان خیلی کند بوده است.
پس از سقوط حکومت پیشین، منابع رسمی پاکستان اعلام کردند که بانک آسیایی، یکی از حامیان اصلی مالی این پروژه، از تمویل تاپی دست کشیده است. زیرا، حکومت طا-لبان به رسمیت شناخته نشده است.
طا-لبان امیدوارند که با جلب سرمایه گذاری شرکت‌های همسایه، از یکسو روابط خود با کشورهای منطقه را رسمیت بخشند و از سوی دیگر عواید حکومت را افزایش دهند که پس از قطع کمک‌های بین‌المللی به افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارد.
هیئت وزارت معادن طا-لبان مدعی است که در این سفر با مقامات ترکمن «روی طرح، مصرف و ایجاد شبکه توزیع گاز در شهر هرات و شهرک صنعتی این ولایت بحث کرده‌اند».
طالبان تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد. این کشور تنها دادوستد انسان دوستانه، مانند انتقال پول برای پروژه‌های بشردوستانه، با طالبان را برای کمک به مردم افغانستان، از این تحریم‌ها مستثنا کرده است.
بنا به قوانین ایالات متحده، شرکت‌های خارجی در صورت نقض تحریم‌های امریکا با جریمه‌های مالی سنگین و حتا ممنوعیت فعالیت اقتصادی در بازارهای امریکا رو به رو می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا