آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحکومتخبر های مهمزنانعدلی قضاییکودکانمنطقه

طا-لبان: درهنگام سقوط، مقامات حکومت پیشین حدود ۶۰۰ دا/عشی را از پٌل‌چرخی فراری دادند

خبرگزاری دید: قاری حبیب‌الله بدر، معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌های حکومت طا-لبان می‌گوید که مقامات حکومت پیشین در زمان به قدرت رسیدن مجدد امارت اسلامی در کابل، زمینه فرار دا/عشی‌های زندانی را از زندان‌ها فراهم کرده بودند.به گفته بدر، در آن زمان تنها حدود ۶۰۰ داعشی از زندان پل چرخی فرار کردند و اکنون بیشتر آنها دوباره بازداشت شده اند و به ارگان های عدلی و قضایی راجع شده اند.

قاری حبیب‌الله بدر در گفتگو با شمشاد گفته است: مقامت حکومت پیشین در هنگام ورود طا-لبان به کابل ۵۰۰ تا ۶۰۰ زندانی داعشی را که در بلاک سوم زندان پل چرخی محبوس بودند فراری دادند. وی افزوده است؛ اکنون بیشتر آنها دوباره بازداشت شده اند. ما دوسیه همه مجرمین را گرفته و تحویل نهادهای عدلی، قضایی و امنیتی کرده ایم و الحمدلله بیشتر آنها دستگیر شدند.»

وی تمامی ادعاها مربوط به وجود زندان های شخصی طا-لبان را رد کرده و می گوید؛ به کسی اجازه نخواهد داد که زندان شخصی بسازد و مردم را محاکمه کند.

به گفته وی، در حال حاضر ۲۱ هزار تن به اتهام جرایم مختلف در زندان های کشور زندانی هستند و از این تعداد ۱۴۰۰ تن آنان زنان هستند.

بدر می‌گوید:« ما در تمام زندان های کشور ۲۱ هزار تن زندانی داریم که از این تعداد ۱۴۰۰ تن آن زنان هستند، هفتصد یا هشتصد تن آن مجوزین؛ اطفال قابل اصلاح، و همچنین زندانیان دیگری که سطح جرم آنها جنایی است، مانند قتل، آدم ربایی، فساد اخلاقی و سرقت مالی.»

معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌ها شایعه شکنجه و ربوده شدن زندانیان در زندان های افغانستان را رد کرد.

وی افزوده، زندانیان در زندان‌ها مورد هیچ گونه شگنجه قرار نمی گیرند و اگر کسی چنین عملی انجام دهد به ارگان های عدلی و قضایی معرفی می‌شود.

به گفتهٔ بدر:« الحمدلله هیچکس در تمام افغانستان ثابت نکرده است که در زندان ها شکنجه و ضرب و شتم وجود دارد. من قبلاً هم با رسانه ها شریک کردم و باز هم می‌گویم که اگر کسی باشد که در زندان ها با زندانیان ظلم کند، آنها را به مراجع عدلی و قضایی معرفی می‌کنم. این اصلا حقیقت ندارد و من آن را به شدت رد می‌کنم.»

بر اساس اطلاعات وی حدود ۴۰ تبعه خارجی نیز زندانی هستند که متعلق به کشورهای مختلف هستند و به اتهامات مختلف جنایی دستگیر شده اند.

او می‌گوید:« ۴۰ زندانی خارجی با ما هستند که به اتهام جرایم مختلف دستگیر شده اند و از کشورهای همسایه مانند پاکستان، ایران و سایر کشورها هستند و زندانی سیاسی نداریم.»

معاون نظامی اداره تنظیم امور زندان‌ها همچنین می‌گوید که در تمام زندان های کشور زمینه آموزش های ویژه دینی، عصری و مهارت های مسلکی برای زندانیان مساعد کرده است.

وی اطمینان می‌دهد که در تمام زندان ها امکانات لازم برای زندانیان فراهم شده و به تمام موارد مورد نیاز دسترسی دارند.

این در حالیست که به دستور رهبر طا-لبان به مناسبت عید سعید فطر حدود  ۳۰۰۰ زندانی از زندان های مختلف کشور آزاد شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا