آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنان

عفو بین‌الملل: فرهنگ مصونیت از مجازات، به تشدید نقض حقوق بشر توسط طا-لبان کمک می‌کند

خبرگزاری دید: سازمان عفو بین الملل با نشر بیانیه ای گفته است: “نشست آتی دوحه فرصت مهمی برای یک اقدام متحد و هماهنگ جهت حمایت از حقوق همه مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران است. فرهنگ مصونیت از مجازات که به گسترش و تشدید نقض حقوق بشر توسط طا-لبان کمک می‌کند، باید فوراً مورد توجه قرار گیرد.”

دیپروس موچنا مدیر ارشد عفو بین الملل از دبیرکل سازمان ملل متحد، مقامات ارشد این سازمان و همه فرستادگان ویژه در نشست دوحه می خواهد که باید طا-لبان را به لغو فوری تمام محدودیت‌های اعمال شده علیه زنان و دختران ملزم کنند.

سازمان عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای از شرکت‌ کنندگان در نشست دوحه درباره افغانستان خواست که به مصونیت طا-لبان از مجازات که باعث گسترش نقض حقوق بشر در افغانستان می‌شود، پایان دهند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش به نقل از دپروس موچنا، مدیر این سازمان نوشته است: “نشست آتی دوحه فرصت مهمی برای یک اقدام متحد و هماهنگ جهت حمایت از حقوق همه مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران است. فرهنگ مصونیت از مجازات که به گسترش و تشدید نقض حقوق بشر توسط طا-لبان کمک می‌کند، باید فوراً مورد توجه قرار گیرد.”

موچنا در این بیانیه تاکید کرد: “دبیرکل سازمان ملل متحد، مقامات ارشد این سازمان و همه فرستادگان ویژه در نشست دوحه باید اصرار کنند که طا-لبان فوراً تمام محدودیت‌ها علیه حقوق زنان و دختران را لغو و همه کسانی که خودسرانه و غیرقانونی بازداشت‌اند را آزاد کند.”

او افزود: “طا-لبان به‌عنوان مقامات بالفعل در افغانستان، با اقدامات خود نادیده‌انگاری کامل تعهدات این کشور به قوانین بین‌المللی را به نمایش گذاشته و حقوق آزادی بیان، تظاهرات مسالمت‌آمیز و دسترسی به عدالت را در این کشور به شدت محدود کرده است. محدودیت‌های تبعیض‌آمیز طا-لبان بر حقوق زنان و دختران با هدف محو کامل آنها از عرصه‌های عمومی نیز در ماه‌های اخیر تشدید شده است.”

قرار است دومین نشست نمایندگان کشورهای منطقه و جهان برای افغانستان تا یک روز دیگر( ۲۹- ۳۰ دلو) در دوحه پایتخت قطر به سرپرستی دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود اما این نشست به‌خاطر دعوت شدن از طا-لبان با موجی از انتقادهای نهادهای حقوق بشری، جریان‌های سیاسی و زنان معترض، مواجه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا